9. desember, 2024

Svindel på sosiale medier har økt med 300% i Malaysia

Share

Antallet klager på svindel i Malaysia har eksplodert de siste årene, med en voldsom økning i ulovlige aktører som retter seg mot intetanende investorer. Sosiale medier og meldingsapper har blitt sentrale kanaler for denne aktiviteten.

Klager og forespørsler om svindel og ulovlige aktiviteter har skutt i været med over 300% fra 2019 til 2023, ifølge Securities Commission (SC), skriver The Star

Investorvarsel-listen, som er tilgjengelig hos avisen The Star, viser at rundt 15 nettsteder hittil i år er flagget av SC for å operere som mulige kopiselskaper. Kopiselskaper er organisasjoner som misbruker navn og legitimasjon fra legitime finans- og investeringsinstitusjoner.

I SCs årsrapport for 2023 ble det avslørt at tilsynsorganet mottok 3 262 klager og forespørsler om svindel og ulovlige aktiviteter, en økning på 321% i løpet av disse fire årene.

SC opplyser at sosiale medier som Facebook og meldingsapper som Telegram fortsatt er de viktigste kanalene for gjerningspersoner som utfører sine ulovlige handlinger.

– En ny metode som ble observert i 2023, var bruk av e-lommebøker og kryptovaluta som betalingsmåte for investeringssvindel, sammenlignet med de tidligere brukte «muldyrkontoene», opplyser SC.

– Dette kan være designet for å unngå enkel oppdagelse og raske inngrep fra myndighetene, legger de til.

Mottiltak

I tillegg til å håndtere saker basert på klager og forespørsler, har SC etablert en enhet som aktivt overvåker og avdekker ulovlige aktiviteter og nettsvindel rettet mot malaysiere.

Per 31. desember 2023 ble totalt 569 nettadresser som tilbyr ulovlige aktiviteter til malaysiere, oppdaget på nett. Dette representerer en økning på 49% fra 382 adresser som ble oppdaget i 2022.

Les også: Sosiale medier må skjerpe seg, sier Malaysias myndigheter

– Av disse stammet 51% fra Telegram, 27% fra Facebook, 9% fra Instagram, og 13% fra andre kilder som nettsteder, YouTube og TikTok, heter det i SCs rapport.

Blant tiltakene som ble gjennomført mot disse nettstedene, var utsendelse av stopp-påbud, inngrep på sosiale medier, inkludering i SCs Investorvarsel-liste, samt blokkering av nettsider med hjelp fra det malaysiske kommunikasjons- og multimediedepartementet (MCMC).

Andre tiltak omfattet anmodninger om blokkering av Telegram-, Facebook- og Instagram-kontoer, henvisninger til andre myndigheter eller utenlandske tilsynsorganer, og innsending av politianmeldelser.

– SC har og vil fortsette å aktivt forstyrre virksomhetene til svindlere og aktører av ulovlige aktiviteter, understreker tilsynet.

SC inkluderer navnene på selskaper og individer som driver med svindel eller ulovlige aktiviteter på sin Investorvarsel-liste så raskt som mulig – i de fleste tilfeller innen 48 timer etter mottak av en klage, heter det i rapporten.

Videre påpeker tilsynet at mens enkelte ulovlige aktiviteter drives lokalt av malaysiere, finnes det også utenlandske aktører som opererer i Malaysia uten tillatelse.

For å skape økt bevissthet har SC lansert en mer omfattende, dynamisk og mobilvennlig Investorvarsel-liste, kalt Investment Checker, som fungerer som et «sjekkpunkt» for publikum til å verifisere legitimiteten til selskaper og enkeltpersoner.

SC har også opprettet en side kalt Scam Meter og deltar i radio- og TV-intervjuer om svindel og ulovlige aktiviteter.

Nylig informerte Finansdepartementet i Malaysia parlamentet om at SC har blokkert nærmere 200 sosiale medier-kontoer og over 100 nettsider knyttet til ulovlige investeringsordninger, plassert 184 aktører på en overvåkningsliste, og reist tiltale i noen tilfeller.

Offshore-plattformer ble blokkert med hjelp fra MCMC, mens SC anbefaler offentligheten å være oppmerksom på svindelmetoder.

Etniske spenninger og politiske utfordringer i hjertet av Sørøst-Asia 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt