Utviklingen av det ambisiøse Neom-prosjektet – som omfatter en gigantby kalt «The Line» som strekker seg over 169 kilometer, er 201 meter bred og 488 meter høy – går tilsynelatende etter planen.
Nå har planer om hvordan noen av turistene og innbyggerne vil komme seg rundt i disse enorme områdene blitt offentliggjort, skriver New Atlas.
Kronprins Mohammed bin Salman Al Sauds plan er å forvandle 26 500 kvadratkilometer i det nordvestlige Saudi-Arabia til en frodig og bærekraftig utvikling for millioner av innbyggere og turister innen 2039.
Arbeidet med dette prosjektet til flere billioner kroner er allerede i gang, og kronprinsen har nylig prøvd å stilne kritikere samtidig som han forsikrer investorer om at alt går etter planen.
Selv om Neom legger opp til at nøkkel-fasiliteter i nabolagene skal være innen rekkevidde for fotgjengere og syklister, vil elektriske skyttelbusser og underjordiske transittsystemer transportere borgere og turister til mer avsidesliggende områder.
Les også: Trump bygger nytt luksushotell i Saudi-Arabia
Når det gjelder å krysse vannveier, kan det hende at folk kommer til å sveve over overflaten takket være en Candela P-12 elektrisk hydrofoil-drosje. Dette er fordi Neom nettopp har bestilt en første flåte av åtte utslippsfrie passasjerskip – som begynte produksjonen i fjor og er planlagt å debutere offentlig som en del av Stockholms kollektivtransportsystem denne høsten – for å betjene prosjektets planlagte vannveinett.
– P-12 er designet for å skape utslippsfrie vanntransportsystemer som innebærer betydelige forbedringer over tradisjonell vannpendling, sa grunnleggeren og administrerende direktør i Candela, Gustav Hasselskog.
Kjøpsavtalen representerer den største så langt for Candela, med levering til Saudi planlagt å finne sted fra 2025 til tidlig i 2026. Videoen nedenfor viser hvilken type opplevelse turister i Neom kan forvente.
P-12 kan ta opptil 30 passasjerer, avhengig av konfigurasjon, og reiser seg over vannet på dataguidede hydrofoiler når den når startfarten. Dens C-POD-motorer kan få den opp i en tjenestehastighet på 25 knop (45,06 km/t), mens dens 252-kWh batteribank skal holde i mer enn 2 timer per lading.
– I motsetning til eldre systemer med store, trege og energiineffektive konvensjonelle ferger, er Candela P-12 en mindre og raskere enhet, som tillater mye hyppigere avganger og raskere reiser for passasjerene. Alle dagligdagse nødvendigheter og tjenester vil bare være en kort båtreise unna, påpekte Hasselskog.
Candela bemerker at systemet er «eksepsjonelt stille» og skaper «bare ubetydelig kjølvann.» En livssyklusanalyse fra Den Kongelige Tekniske Høyskole i 2022 fastslo også at P-12 «vil slippe ut 97,5% mindre CO2 i løpet av sin levetid sammenlignet med et konvensjonelt dieseldrevet fartøy av samme størrelse.»