7. januar, 2025

Russlands statsminister vil bygge flere flyplasser: Øker statlige utgifter i krigsøkonomien

Share

Russlands statsminister Mikhail Misjustin ønsker å satse på nye flyplasser for å styrke landets industri og regioner, mens krigsøkonomien legger press på planene.

Det er nødvendig å fortsette å finansiere byggingen av flyplasser i Russland, da dette vil gi en positiv effekt på utviklingen av industri og tilhørende næringer, uttalte statsminister Mikhail Mishustin. Samtidig er det økonomiske utfordringer som kan legge press på slike prosjekter, melder det russiske nyhetsbyrået Oreanda News.

En svekket og devaluert rubel (russisk valuta), kombinert med de økende kostnadene for den russiske invasjonen av Ukraina, gjør det stadig vanskeligere å finansiere slike storstilte infrastrukturprosjekter.

Viktigheten av flyplassutvikling

Under et møte med Igor Shuvalov, leder for statsforetaket VEB.RF, diskuterte statsministeren resultatene av foretakets arbeid i 2024. Temaene omfattet også VEBs rolle i utviklingen av sosial infrastruktur, elektrisk transport og bygging og modernisering av flyplasser.

Shuvalov opplyste at det for tiden bygges ni flyplasser som en del av prosjektet «Project Financing Factory». Han la til at det også er søknader om bygging av seks nye flyplasser, blant annet i Krasnodar, Salekhard og Omsk.

– Vi må absolutt fortsette å finansiere dette, sa Misjustin og understreket viktigheten av å investere i flyplassinfrastruktur.

Statsministeren la til at slike prosjekter skaper en betydelig ringvirkning som styrker både industrien og andre relaterte sektorer.

Økonomisk press påvirker investeringene

Russland står imidlertid overfor store økonomiske utfordringer som følge av landets invasjon av Ukraina og de omfattende sanksjonene fra vestlige land.

Les også: Russlands økonomiske eksperiment: Rubelen i fritt fall og inflasjonen skyter fart

Disse faktorene har lagt press på statsbudsjettet, samtidig som regjeringen har økt pengebruken på både krigføring mot Ukraina og innenlandsk infrastruktur.

Eksperter peker på at den russiske økonomien har blitt tvunget til å omstrukturere etter at sanksjonene stengte landet ute fra flere internasjonale markeder.

Dette har ført til høyere kostnader for statlige byggeprosjekter, inkludert flyplasser, som avhenger av importert teknologi og materiell. Samtidig har devalueringen av rubelen gjort det dyrere å gjennomføre slike prosjekter.

Ny modell for skoler

Shuvalov fremhevet også lanseringen av nye skoler finansiert gjennom en ny modell kalt «infrastrukturboliglån». Denne metoden kombinerer offentlige midler med lån fra kommersielle banker, der de regionale og føderale budsjettene gradvis dekker kostnadene.

Ifølge Shuvalov er 22 nye skoler allerede oppført i ulike regioner, og totalt er 69 slike prosjekter planlagt.

– Dette vil være svært etterspurt. Omtrent 61 000 barn vil snart starte på disse nye skolene, sa Misjustin.

En balanse mellom utgifter og vekst

Til tross for utfordringene ser den russiske regjeringen ut til å satse på å balansere utgiftene mellom nødvendige investeringer i infrastruktur og behovet for å opprettholde en økonomi under press. Flyplassutviklingen, ifølge Misjustin, vil kunne gi langsiktige fordeler ved å forbedre tilgangen til avsidesliggende regioner og styrke det økonomiske samholdet i landet.

Mishustin avsluttet med å understreke at slike prosjekter er viktige for å opprettholde økonomisk vekst og gi et løft til både sivilsamfunnet og industrien i en utfordrende tid.

Russland nasjonaliserer pastaprodusent for sin krigsøkonomi

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt