Russland har ambisiøse planer om å utvikle sin egen robotindustri etter at globale produsenter forlot landet, men fremskrittene har vært små.
Russland forsøker å bygge opp en egen robotindustri etter at vestlige produsenter som Kuka, ABB og Fanuc trakk seg ut av landet som følge av sanksjonene etter invasjonen av Ukraina i 2022, skriver IntelliNews. Til tross for statlige støtteordninger og ambisiøse mål, er det liten fremgang.
Svak infrastruktur
En av utfordringene er mangelen på kompetente integratorer – selskaper som tilpasser og installerer roboter i produksjonsbedrifter.
– Hele markedet holdes sammen av innsatsen til bare 7-10 integratorer, noe som er altfor få, skriver Roman Kolosov, strategisjef i ARB Pro, i en kommentar i avisen RBC.
Han forklarer at uten slike spesialister nytter det ikke å kjøpe avansert teknologi:
– Du kan kjøpe den beste roboten hundre ganger, men hvis ingen kan installere og programmere den, blir den bare stående.
De få tilgjengelige integratorene er allerede fullbooket. RoboCom, et ledende russisk selskap innen robotintegrasjon, har kontrakter fram til desember 2025 og kan ikke ta på seg flere oppdrag.
Les også: Demokratiets plass i Russlands historie
Mangel på kompetanse
Russlands utdanningssystem klarer heller ikke å utdanne nok fagfolk til robotindustrien.
– Tidligere organiserte store produsenter som Kawasaki og Kuka kurs og laboratorier i Russland, men sanksjonene har stanset dette, påpeker Kolosov.
I tillegg tjener robotingeniører 30-50 % mindre enn IT-spesialister, noe som fører til at mange forlater bransjen.
Begrenset arv fra Sovjetunionen
I motsetning til atom- og romfartsindustrien, som har solid historisk forankring, var robotindustrien svak utviklet i Sovjetunionen. Produksjonen av industriroboter nådde aldri store volum.
– Sovjetiske forskere laget prototyper for nødoperasjoner og romfart, men ikke for masseproduksjon, skriver Kolosov.
Kinesiske roboter som nødløsning
Etter at vestlige produsenter trakk seg ut, har russiske selskaper i økende grad vendt seg til kinesiske roboter.
– De er billigere, men når vi bruker dem til komplekse oppgaver, viser de seg ofte å være upålitelige. Vi må alltid ha én eller to i reserve, sier en representant for et russisk robotfirma til RBC.
Kinas andel av det russiske robotmarkedet anslås nå til 50-70 prosent. Japanske Kawasaki er den eneste store produsenten som fortsatt opererer lovlig i Russland.
Valget i Russland: Geopolitisk statusrapport, del 2: En sanksjonert økonomi 🔒