Flaggskipet Admiral Kuznetsov har vært under reparasjon i årevis – nå kan det ende som skrapmetall.
Russlands eneste hangarskip, Admiral Kuznetsov, står i fare for å bli skrotet etter år med mislykkede oppgraderinger og flere alvorlige ulykker. Det melder det russiske nyhetsmediet Izvestia, som siterer kilder med kjennskap til saken, skriver Defence blogg.
Ifølge avisa ble arbeidet med å reparere og oppgradere det aldrende hangarskipet stoppet for en tid tilbake. Nå vurderer Den russiske marinen og skipsbygger United Shipbuilding Corporation (USC) om det i det hele tatt er verdt å fortsette.
– Marinen og USC vil snart avgjøre om det gir mening å gjenoppta arbeidet på Admiral Kuznetsov og få det tilbake i aktiv tjeneste, sa en av kildene til Izvestia.
Preget av ulykker og tekniske problemer
Hangarskipet ble satt i tjeneste på begynnelsen av 1990-tallet, men har vært ute av drift siden 2017 på grunn av omfattende vedlikehold. Bilder fra 2024 viser fortsatt et skip i dårlig stand, fortøyd og langt fra ferdigstilt.
Les også: Russlands Admiral Kuznetsov blir liggende i tørrdokk
I 2019 ble det rammet av en stor brann under sveising, som spredte seg over 500 kvadratmeter og varte i nesten et døgn. To soldater omkom og fjorten ble skadet. Brannen ble utløst av en gnist som antente diesel.
Skipet har vært et symbol på problemene i den russiske marinen. Under sitt eneste kamptokt til Syria i 2016 mistet Admiral Kuznetsov flere kampfly som følge av tekniske feil.
Et utdøende våpensystem
Tidligere kommandør for Stillehavsflåten, admiral Sergej Avakjants, sier at store hangarskip som Kuznetsov ikke hører hjemme i moderne krigføring.
– Et hangarskip er en levning fra en svunnen tid. Det er en enorm og kostbar konstruksjon som kan ødelegges i løpet av minutter av moderne våpen, sa han til russiske medier.
Det russiske forsvarsdepartementet har ennå ikke uttalt seg offentlig, men en skroting av Admiral Kuznetsov vil i så fall bety at Russland mister all evne til å operere fly fra sjøen. Dette står i sterk kontrast til den økende kapasiteten i flåtene til NATO og Kina.
Russlands maritime dilemma: På tide å forlate hangarskipdrømmen?