«Breeze» kan frakte post og nødhjelp til øyer uten mannskap – første i en ny flåte med arktiske USV-er
Et nytt ubemannet lasteskip – kalt Breeze (På russisk: Бриз) – er utviklet for å frakte post og forsyninger fra Arkhangelsk til avsidesliggende øyer i den russiske delen av Arktis.
Fartøyet er resultatet av et samarbeid mellom selskapene Sea Project og Unmanned Logistics, og ble bygget på oppdrag fra regionmyndighetene i Arkhangelsk. Dette melder Baird Maritime.
500 kilo last – og ingen om bord
Breeze er et kompakt, dieseldrevet ubemannet overflatefartøy (USV) som kan frakte opptil 500 kg last, som post, medisiner eller humanitær hjelp. Lasterommet er plassert i baugen. Fartøyet er utstyrt med AIS, kollisjonsvarslingssystem og både fjernstyrt og autonom navigasjon.
I en testseilas transporterte Breeze 150 kg last fra elva Nordre Dvina til Solovetskij-øyene. Turen tok 21 timer én vei, og fartøyet returnerte deretter til havnen i Arkhangelsk. Over 90 prosent av reisen ble gjennomført i full autonomi, overvåket fra ledsagerfartøy og kontrollrom i St. Petersburg.
Les også: Ukrainsk elvedrone kombinerer overvåking, sprengstoff og droneangrep
Spesifikasjoner for «Breeze»:
- Type: Ubemannet lasteskip (USV)
- Bygget av: Sea Project og Unmanned Logistics
- Eier: Regionmyndighetene i Arkhangelsk
- Lastekapasitet: 500 kg
- Motor: Yaroslavl dieselmotor
- Systemer: AIS, kollisjonsvarslingssystem, autonom og fjernstyrt navigasjon
- Operasjonsområde: Arkhangelsk og Kvitsjøen, Russland
Designet for tøffe forhold i Kvitsjøen
Testene viser at skipet tåler ekstreme forhold i Kvitsjøen og kan nå avsidesliggende bosetninger som ellers er vanskelige å forsyne. Ifølge utviklerne er dette første steg i en større satsing på ubemannet varetransport i Russlands nordlige regioner.
– Breeze gir fleksibilitet og kan operere uten mannskap i områder hvor vanlige fartøy ofte blir værfaste eller krever store ressurser, sier selskapet bak prosjektet.
Flere ubemannede skip planlagt
Innen tre år planlegger Arkhangelsk-regionen å etablere en hel flåte av slike fartøy, samt dedikert kystinfrastruktur og integrasjon i intermodale transportsystemer. Det statlige havneselskapet Rosmorport vil bistå med å identifisere oppsamlings- og ilandsettingspunkter.
Dette markerer første gang ubemannede lasteskip tas i bruk for regulær godstransport i russisk Arktis.