1. august, 2025

Russisk ubemannet lasteskip klart for Arktis – spesialbygd for ekstreme forhold i Kvitsjøen

Share

«Breeze» kan frakte post og nødhjelp til øyer uten mannskap – første i en ny flåte med arktiske USV-er

Et nytt ubemannet lasteskip – kalt Breeze (På russisk: Бриз) – er utviklet for å frakte post og forsyninger fra Arkhangelsk til avsidesliggende øyer i den russiske delen av Arktis.

Fartøyet er resultatet av et samarbeid mellom selskapene Sea Project og Unmanned Logistics, og ble bygget på oppdrag fra regionmyndighetene i Arkhangelsk. Dette melder Baird Maritime.

500 kilo last – og ingen om bord

Breeze er et kompakt, dieseldrevet ubemannet overflatefartøy (USV) som kan frakte opptil 500 kg last, som post, medisiner eller humanitær hjelp. Lasterommet er plassert i baugen. Fartøyet er utstyrt med AIS, kollisjonsvarslingssystem og både fjernstyrt og autonom navigasjon.

I en testseilas transporterte Breeze 150 kg last fra elva Nordre Dvina til Solovetskij-øyene. Turen tok 21 timer én vei, og fartøyet returnerte deretter til havnen i Arkhangelsk. Over 90 prosent av reisen ble gjennomført i full autonomi, overvåket fra ledsagerfartøy og kontrollrom i St. Petersburg.

Les også: Ukrainsk elvedrone kombinerer overvåking, sprengstoff og droneangrep

Spesifikasjoner for «Breeze»:

  • Type: Ubemannet lasteskip (USV)
  • Bygget av: Sea Project og Unmanned Logistics
  • Eier: Regionmyndighetene i Arkhangelsk
  • Lastekapasitet: 500 kg
  • Motor: Yaroslavl dieselmotor
  • Systemer: AIS, kollisjonsvarslingssystem, autonom og fjernstyrt navigasjon
  • Operasjonsområde: Arkhangelsk og Kvitsjøen, Russland

Designet for tøffe forhold i Kvitsjøen

Testene viser at skipet tåler ekstreme forhold i Kvitsjøen og kan nå avsidesliggende bosetninger som ellers er vanskelige å forsyne. Ifølge utviklerne er dette første steg i en større satsing på ubemannet varetransport i Russlands nordlige regioner.

– Breeze gir fleksibilitet og kan operere uten mannskap i områder hvor vanlige fartøy ofte blir værfaste eller krever store ressurser, sier selskapet bak prosjektet.

Flere ubemannede skip planlagt

Innen tre år planlegger Arkhangelsk-regionen å etablere en hel flåte av slike fartøy, samt dedikert kystinfrastruktur og integrasjon i intermodale transportsystemer. Det statlige havneselskapet Rosmorport vil bistå med å identifisere oppsamlings- og ilandsettingspunkter.

Dette markerer første gang ubemannede lasteskip tas i bruk for regulær godstransport i russisk Arktis.

Sjødroner: Den nye situasjonen 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt