USAs forsvarsminister Pete Hegseth har gitt grønt lys for utviklingen av et nytt stealthfly som skal erstatte Super Hornet-flåten. Boeing og Northrop Grumman kjemper om kontrakten, verdt flere milliarder dollar.
Etter flere måneders forsinkelse har Pentagon besluttet å velge hvilket selskap som skal utvikle USAs neste generasjons jagerfly for marinen. Beslutningen ble tatt av forsvarsminister Pete Hegseth fredag, ifølge Reuters.
Boeing og Northrop Grumman konkurrerer om kontrakten for å produsere det nye flyet, kalt F/A-XX, som skal erstatte dagens F/A-18E/F Super Hornet – et fly som har vært i tjeneste siden 1990-tallet.
Et avgjørende prosjekt for å møte Kina
Ifølge kilder kan US Navy kunngjøre vinneren allerede denne uken, men forsinkelser kan fortsatt oppstå. Forsinkelsene i F/A-XX-programmet har skapt bekymring for fremtidens marineflyvåpen og rollen til amerikanske hangarskip i møte med Kina.
Eksperter advarer om at ytterligere utsettelser kan føre til at marinen står uten et moderne kampfly i 2030-årene, noe som vil svekke evnen til å utøve makt globalt.
Les også: Japan, UK og Italia turbo-lader samarbeidet om neste generasjons jagerflymotor
– Kina har vært utrolig ambisiøse i å utvikle sjette generasjons fly og sette ut femte generasjons jagerfly og bombefly. Denne tildelingen kan derfor sees som et viktig steg for å holde tritt, sier Roman Schweizer, analytiker ved TD Cowen.
Det nye flyet ventes å få avansert stealth-teknologi, lengre rekkevidde, bedre utholdenhet og evne til å samvirke med ubemannede kampfly og marinens luftforsvarssystemer.
Milliarder til nyutvikling
Fremdriften ble tidligere forsinket av budsjettstrid mellom Pentagon og Kongressen. Forsvarsdepartementet ba om 74 millioner dollar (omtrent 830 millioner kroner) for å holde prosjektet i gang på lavt nivå, men enkelte tjenestemenn ønsket å utsette hele programmet i opptil tre år.
Kongressen valgte i stedet å skyve på utviklingen: 750 millioner dollar (omtrent 8,4 milliarder kroner) ble lagt inn i årets budsjett, sammen med ytterligere 1,4 milliarder dollar (omtrent 15,7 milliarder kroner) for regnskapsåret 2026.
Tidsplan og usikkerhet
Det har også vært uenighet om hvorvidt Boeing og Northrop Grumman har kapasitet til å levere til tiden. Boeing har nylig fått kontrakt på å bygge Luftforsvarets nye F-47, mens Northrop Grumman håndterer kostbare utfordringer i det nye Sentinel-programmet for interkontinentale raketter.
Antallet fly og de endelige kostnadsrammene er fortsatt gradert informasjon, men lignende kontrakter – som F-35-programmet – har hatt en totalverdi på titalls milliarder dollar.
De første F/A-XX-flyene er ventet å tas i bruk på 2030-tallet. Dagens F/A-18 Super Hornet vil fortsette i tjeneste til godt inn i 2040-årene.
Kina overkjører USA i produksjon av femtegenerasjons jagerfly