India har avslørt en prototype av Zorawar, en lett stridsvogn som skal gi bedre manøvrerbarhet og kampkapasitet i høyfjellsområdene ved grensen til Kina.
Denne måneden presenterte India en prototype av Zorawar-tanken, utviklet for det krevende terrenget langs grensen mot Kina. Etter voldelige sammenstøt i midten av 2020, søker det indiske forsvaret mer manøvrerbare pansrede kjøretøy. Den første forespørselen om informasjon om slike lette stridsvogner ble sendt ut i april 2021, og det er uvanlig for India å produsere en prototype så raskt, skriver Defense News.
Zorawar-tanken er et resultat av et offentlig-privat samarbeid mellom Larsen & Toubro (L&T) og det statlige Defence Research and Development Organisation (DRDO). Prototypen ble avduket ved L&T’s anlegg i Hajira, Gujarat.
Den indiske hæren har så langt bestilt 59 stridsvogner, men Samir V. Kamath, sjef for DRDO, sier at Zorawar ikke vil være klar før i 2027. Kamath bemerket at prototypen ble produsert på bare to og et halvt år.
– Nå vil den første prototypen gjennomgå utviklingstester de neste seks månedene, og deretter vil vi være klare til å tilby den til brukstester, sa han.
Først skal tanken testes i ørken og i høyfjell, før den indiske hæren skal gjennomføre omfattende tester.
– Dette har vært en stor innsats, en felles innsats mellom DRDO og L&T. Ingen andre steder i verden har et nytt produkt blitt utplassert på så kort tid. Til tross for disse optimistiske utsiktene er indiske forsvarsanskaffelser kjent for å være forsinkede, uttalte Arun Ramchandani, visepresident i L&T.
Verken DRDO eller L&T svarte umiddelbart på spørsmål om tilliten til tidsplanen, men Rahul Bhonsle, direktør for tenketanken Security Risks Consultancy i Delhi, sa som følger:
– I dette tilfellet er det større tillit, da L&T har en god leveringshistorikk. De leverte K9 Vajra-kanoner foran skjema.
Les også: Indias ambisiøse plan: Opp til seks hangarskip
– Mye vil avhenge av hvordan testene går, og at hæren fortsetter stødig med fastlagte kvalitetskrav, la han til.
Zorawar låner mye utenlandsk teknologi. Tanken har for eksempel et Cockerill 3105-tårn fra Belgia, Safran Paseo-sikter fra Frankrike, og en utenlandsk motor. Det er uklart om prototypen bruker en Cummins VTA903E-serie eller MTU 8V199 TE21-motor, eller hvilken type som vil bli valgt for produksjon.
Denne tanken har en hovedkanon på 105 mm som lades automatisk, noe som betyr at den bare trenger tre personer til å betjene den. Den er også utstyrt med et 7,62 mm maskingevær og en 12,7 mm våpenstasjon som kan styres på avstand. På toppen av tanken finnes det to missiler som kan ødelegge andre pansrede kjøretøy.
Tanken bruker spesielle belter laget av gummi, og den har spesielle paneler på sidene som gjør at den kan flyte og operere i vann. Den er også designet for å kunne bruke droner og ammunisjon som kan henge i luften en stund før den treffer målet.
Zorawar er langt lettere enn de eksisterende stridsvognene i den indiske hæren, noe som betyr at den er bedre egnet til å møte de 36-tonns Type 15-tankene til Folkets frigjøringshær i fjellområdene. I desember 2022 godkjente Delhi et militært prosjekt som inkluderte krav om utplasseringen av 315 lette stridsvogner i regionen.