Et forskerteam fra Danmark og Norge har utviklet et tredimensjonalt dataspill som lar brukere utforske steinalderen på en ny måte.
Ved hjelp av kunstig intelligens og åpne verktøy mener forskerne at kulturhistorie kan formidles både billigere og mer tilgjengelig enn før.
Arkeologer fra Københavns universitet og Universitetet i Bergen har laget et pedagogisk dataspill som gjenskaper steinalderen i Nord-Europa. Prosjektet er utviklet med kunstig intelligens, åpne plattformer og enkle videoredigeringsverktøy, og er ment som et lavterskelalternativ for formidling av forhistorie.
Spillet er bygget i spillmotoren Unreal Engine og baserer seg på veiledninger fra åpne kilder på YouTube. Ifølge forskerne har denne arbeidsmåten redusert både kostnader og utviklingstid betydelig, uten behov for avansert teknisk kompetanse, melder The Greek Reporter.
Basert på ekte arkeologiske funn
Spillet er en del av forskningsprosjektet Deep Histories of Migration og tar for seg yngre steinalder i Nord-Europa.
Handlingen er lagt til et område på den danske øya Fyn, der forskerne har brukt egne videoopptak fra to langdysser i Lindeskov Hestehave.
Spillerne kan bevege seg fritt i landskapet og møte to digitale figurer: en arkeolog og en kvinne fra steinalderen. Figurene er drevet av kunstig intelligens og har hver sin bakgrunnshistorie.
Les også: Fra virkelighet til virtuell krig: Nytt krigsspill gjenskaper ekte kamper fra Ukraina
– Karakterene kan svare på flere språk og gir rom for fleksibel og engasjerende læring, opplyser forskerteamet.
Dialog uten ferdig manus
Ifølge arkeolog Mikkel Nørtoft fra Københavns universitet har kunstig intelligens gjort det mulig å droppe tradisjonell manusutvikling.
– I stedet genererer figurene dialog basert på forskningsbaserte instruksjoner og en egen kunnskapsbank, forklarer han.
Dette gjør det mulig å oppdatere innholdet fortløpende når ny forskning kommer til, uten å bygge spillet på nytt.
Alternativ til dyre historiske spill
Utvikling av historiske spill har til nå stort sett vært forbeholdt store kommersielle aktører, på grunn av høye kostnader og tekniske krav. Kjente titler som Assassin’s Creed og Civilization bruker historiske rammer, men ofte med begrenset faglig presisjon.
Forskerne bak steinalderspillet mener deres løsning kan brukes av museer, universiteter og formidlere med små ressurser.
– Dette er ikke et ferdig produkt, men et fungerende eksempel på hva som er mulig, sier Nørtoft.
Resultatene er publisert i tidsskriftet Advances in Archaeological Practice, med mål om å inspirere andre fagmiljøer til å bruke teknologi på nye måter i historisk formidling.















