Regjeringen i Mexico vil heve importtollen på varer fra land uten frihandelsavtale – opp til 50 prosent for biler. Kina advarer mot tiltaket, mens Mexico viser til handelsunderskudd og behov for å «styrke nasjonal produksjon».
Mexico legger opp til en bred tollpakke som særlig rammer biler fra Asia. Ifølge bne IntelliNews ligger forslaget inne i budsjettet for 2026 og kan gi 50 prosent toll på lette kjøretøy fra land uten avtale med Mexico.
– Kina ber Mexico «tenke seg om to ganger» før tiltaket innføres, og lover å «ta nødvendige skritt for å forsvare sine legitime interesser», uttalte Kinas handelsdepartement. Beijing advarer samtidig mot å undergrave samarbeidet mellom landene.
President Claudia Sheinbaum avviser at tiltaket retter seg mot ett land. – Vi ønsker ikke konflikt med noen. Tiltaket skal «styrke nasjonal produksjon» som del av «Plan Mexico», sa hun.
Press fra USA og svar fra Mexico
Amerikanske myndigheter har lenge klaget over at kinesiske varer tar veien inn i Nord-Amerika via Mexico. Handelsavtalen USMCA skal evalueres neste år, og nesten 90 prosent av Mexicos eksport til USA er tollfri i dag.
Økonomiminister Marcelo Ebrard peker på ubalansen mot Kina: – Mexico «importerer elleve dollar for hver dollar vi eksporterer». Det er «svært uheldig» for hjemlig industri, sa han.
Les også: I narkotikaens speil 🔒
Hva tollpakken omfatter
Forslaget gjelder rundt 1 500 varegrupper – blant annet tekstil, stål, sko, glass og elektronikk – men bilsektoren er hovedmålet. Lettere kjøretøy fra Asia, som nå har 15–20 prosent toll, kan få 50 prosent – øvre grense i WTO.
Mexico var verdens største kjøper av kinesiske biler i første halvår 2025. Samtidig har over 20 kinesiske bil- og deleprodusenter varslet investeringer i Mexico de siste årene. Flere planer er likevel på vent, og en mulig BYD-fabrikk har ikke kommet i gang.
Prispress og politikk
Eksperter sier høyere toll kan gi mer skatteinntekter og politisk gevinst, men også dyrere varer. – Tiltaket kan løfte inflasjonen med 0,3 prosentpoeng, medga Ebrard.
Tidspunktet er følsomt: Mexicansk industri falt i sommer, med svakere produksjon og utnyttelse. Regjeringen mener toll vil «verne jobber» mot subsidiert import.
Samtidig har Kina begrenset rom for gjengjeldelse, påpeker flere. – «Mexico eksporterer nesten ingenting til Kina. Underskuddet er 17 til 1», sa tidligere ambassadør Jorge Guajardo.
Forslaget skal gjennom Kongressen. Regjeringspartiet Morena har flertall, og økonomer venter at hovedlinjene blir stående – også for å sikre godvilje i Washington.