22. november, 2024

Logistikk truer den amerikanske marinens slagkraft

Share

Logistikken til den amerikanske marinen kan få fatale konsekvenser for dens slagkraft. Nå står flåten overfor kritiske tester av nye løsninger som kan snu utviklingen.

Den japanske statsministeren Hideki Tōjō anerkjente den amerikanske marineflåtens evne til å etterfylle forsyninger til sjøs som en viktig faktor for seieren i andre verdenskrig. Han hadde rett. La oss aldri undervurdere betydningen av å frakte nødvendige forsyninger. Kontinuitetsprinsippet krever det, skriver Dr. James Holmes i en kommentar i National Interest.

Holmes er C. Wylie Chair of Maritime Strategy at the Naval War College and a Distinguished Fellow at the Brute Krulak Center for Innovation & Future Warfare, Marine Corps University.

Professor Michael Handel beskrev kontinuitetsprinsippet, inspirert av Clausewitz, som en essensiell del av krigsstrategi. For å vinne på slagmarken, bør en kommandant slå til gang på gang i samme retning, med full styrke. Å avvike fra denne strategien gir fienden en sjanse til å komme seg, og reduserer den samlede kraften over tid. Kort sagt, sporadiske operasjoner svekker krigsinnsatsen.

Holmes mener at USAs marineflåte har i mange år brutt dette prinsippet, og det kan få alvorlige konsekvenser. I dag må fartøyer, som guidede missilkrysserne, trekke seg ut av kampområdet når missilene er brukt opp. De må seile tilbake til havner for å laste opp igjen. Flåten kan ikke fylle på missilene til sjøs av frykt for skade på ammunisjonen. Avhengig av konfliktens plassering, kan denne prosessen bety en reise på tusenvis av mil, noe som reduserer styrken til flåten i flere uker.

I tillegg må kamp-logistikkfartøyer ofte trekke seg ut av operasjoner for å laste opp drivstoff, ammunisjon og forsyninger. Dette setter dem i fare under overfarten og reduserer støtten de gir. Clausewitz skrev lite om logistikk, men hans erfaring fra mange år med krigføring viste at logistikk er avgjørende for militær effektivitet. Kommandanter kan ikke opprettholde presset mot fienden uten forsyningene.

Les også: USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia

Holmes argumenterer derfor med at USAs marineflåte risikerer å tape fremtidige kriger på grunn av logistikk. Dette er en alvorlig kritikk, men det er ikke bare han som sier det. Marineminister Carlos Del Toro har gjort det til sitt oppdrag å rette opp den amerikanske flåtens logistikkproblemer. Forrige uke annonserte Del Toro på Naval War College’s Future Warfighting Symposium at mariningeniører snart vil teste to nye teknologier som skal forbedre flåtens evne til å være operativ under krig.

Først, har Naval Surface Warfare Center nettopp fullført den første testen av Transportable Rearming Mechanism (TRAM) på land. Del Toro har bedt om å teste TRAM til sjøs denne høsten. Hvis testene er vellykkede, og systemet blir masseprodusert og installert på skip, vil marineflåten få muligheten til å laste opp til sjøs. Dette vil holde krigsskipene operative i kamp.

For det andre vil Modular CONSOL Adapter Kit (MCAK) bli tatt i bruk denne uken. Denne utstyrspakken kan monteres på kommersielle skip innen 36 timer for å fylle opp marine tankskip. Skip vil fylle opp de militære fartøyene, som deretter vil fylle opp krigsskipene. MCAK vil dermed utvide størrelsen på USAs forsyning uten å legge til flere spesialbygde skip, og øke flåtens utholdenhet på stedet.

Holmes konkluderer derfor med at den japanske statsministeren Hideki Tōjō hadde rett: Evnen til å etterfylle forsyninger til sjøs var avgjørende for amerikansk seier i andre verdenskrig.

– Det er i USAs interesse å holde Europa delt 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt