Libanons nyere historie kan ikke forstÄs uten Ä ta hensyn til landets demografiske utvikling. Fordi den politiske fordelingen er basert pÄ en oppdeling mellom ulike trossamfunn, fÄr enhver demografisk utvikling store politiske konsekvenser.
Forskjellen i utviklingen av befolkningens naturlige vekst har geopolitiske fÞlger. Historien gir flere eksempler, som da det franske parlamentet i 1913 vedtok en lov om Ä forlenge militÊrtjenesten til tre Är for Ä stille nok soldater overfor Tyskland, der befolkningsveksten i de foregÄende tiÄrene hadde vÊrt betydelig hÞyere.
Denne regelen om forskjeller gjÞr seg ogsÄ gjeldende i enkeltland og pÄvirker dermed indre maktforhold, slik som i Libanon, et flerkonfesjonelt land der artikkel 9 i Grunnloven av 1926 anerkjenner de ulike religiÞse gruppenes fulle frihet til Ä utÞve sin tro, og gir dem rett til Ä regulere sin personlige status med sÊrskilte lover. Folketellingen fra 1932 er fortsatt viktig, i mangel av nyere tellinger. Den viste at av 794 000 innbyggere var 228 000 maronitter (28,7 %), 169 000 andre kristne (21,3 %), 178 000 sunnitter (22,4 %), 185 000 sjiitter (19,5 %), 53 000 drusere (6,7 %), 3 600 jÞder (0,5 %) og 6 400 andre (0,8 %). Disse tallene ligger til grunn for lÞsningen som kom i 1943 med en nasjonal pakt, en ikke nedskrevet del av Libanons grunnlov, som slÄr fast at presidenten i republikken skal vÊre fra det stÞrste kristne samfunnet, maronittene, statsministeren fra det stÞrste muslimske samfunnet, sunniene og presidenten for Deputertkammeret fra det tredje stÞrste trossamfunnet, sjiamuslimene.
Les ogsĂ„: Libanons mĂžrke fluktruter: En menneskesmuglers bekjennelser đ
Siden den gang tyder det man vet om bosettingen av libanesere med landets statsborgerskap og deres fĂždselsrater, pĂ„ betydelige endringer, selv om de ikke kan tallfestes nĂžyaktig. Det har skjedd en dobbel forskyvning. FĂžrst var den kristne fruktbarheten lavere enn den muslimske, noe som bidro til borgerkrigen (1974â1990). I tillegg har den stĂžrre utvandringen blant kristne, bĂ„de i borgerkrigstiden og etterpĂ„, fĂžrt til at kristnes relative andel av befolkningen har sunket til fordel for muslimene.
Denne utviklingen ble stadfestet av Taëf-avtalene fra 1989, som skulle fÄ slutt pÄ borgerkrigen. Inntil da hadde de kristne 53 av de 99 setene i Deputertkammeret, hvorav 30 gikk til maronittene, mens muslimene hadde 45. Gjennom avtalene mistet de kristne flertallet sitt, og antall representanter i det ettkamrede parlamentet ble Þkt til 128, med 64 til kristne og 64 til muslimer.
Et nytt skille har ogsÄ oppstÄtt blant muslimene. IfÞlge folketellingen fra 1932 var det flere sunnier enn sjiaer, og den nasjonale pakten fra 1943 ga derfor 20 representanter til sunniene og 19 til sjiaene, mens 6 gikk til druserne. Men sjiaene fikk etter hvert hÞyere fruktbarhet enn sunniene, mens eksterne migrasjonsstrÞmmer knapt pÄvirket noen av dem. I Taëf-avtalene ble det derfor bestemt Ä gi sjiaene like mange seter som sunniene, nemlig 27. Sjiaene kan dessuten se seg ytterligere styrket, siden det alawittiske samfunnet for fÞrste gang fikk to representanter.
Sjiaenes stĂžrre befolkningsvekst har ogsĂ„ fĂ„tt andre geopolitiske fĂžlger. Da Hizbollah ble dannet i 1982 med stĂžtte fra Iran, manglet det ikke menneskelige ressurser. Dette kom ogsĂ„ til syne i stĂžtten til Bashar al-Assads syriske regime fra 2011 til 2024. Dessuten, da Hizbollah i 1992 bestemte seg for Ă„ delta i Libanons politiske institusjoner ved Ă„ stille kandidater til parlamentet, hadde de ingen mangel pĂ„ velgere, og fikk inn bĂ„de representanter og â fra 2005 â statsrĂ„der i ulike regjeringer.
Dermed kan ikke Libanons interne geopolitiske utvikling forstÄs uten Ä ta hensyn til de ulike trossamfunnenes forskjellige befolkningsvekst.