Kinas utvikling av spesialiserte landgangsfartøyer vekker bekymring.
Kina har testet en ny type amfibisk angrepslekter som kan frakte pansrede kjøretøy direkte fra sivile skip til uforberedte strender. Dette har ført til spekulasjoner om at de kan være ment for en mulig invasjon av Taiwan, skriver Defence Blog.
Flere slike spesialbygde lektere – trolig mellom tre og fem, muligens flere – er observert ved Guangzhou skipsverft i Sør-Kina. De har forlengede ramper, en utforming eksperter mener er optimal for rask utplassering av styrker på Taiwans kyst.
Lektere tilpasset invasjonsformål
Hver av disse lekterne har en uvanlig lang rampe på over 120 meter, noe som gjør det mulig for kjøretøy å kjøre direkte fra transportskip til land. Akterenden har en åpen plattform som forenkler dokking og lossing. Noen av fartøyene er også utstyrt med stabiliseringsben som kan senkes ned i havbunnen for å gi bedre stabilitet i dårlig vær.
Disse lekterne fungerer som flytende kaier og gjør det mulig å flytte militære kjøretøy, drivstofftankere og forsyninger fra skip til land uten å være avhengig av etablerte havneanlegg. En slik kapasitet ville vært avgjørende i en større amfibieoperasjon hvor Kina ønsker å sikre seg et brohode på fiendtlig territorium.
Analytikere: Teknikken minner om D-dagen
Forsvarsanalytiker H.I. Sutton fra Naval News kommenterte utviklingen på X:
– Jeg hater å ha rett i slike ting, skrev han, med henvisning til sin analyse fra januar 2025 der han forutså at Kina ville utvikle slike «invasjonslektere».
Les også: Taiwans motstandskraft: Mer enn bare geografi? 🔒
Sutton var blant de første som rapporterte om Kinas hemmelige program for amfibiske lektere. Nyere observasjoner styrker mistanken om at de er bygget med en Taiwan-invasjon i tankene. Han trekker paralleller til de alliertes bruk av «Mulberry-havner» under D-dagen i 1944, der flytende kaier gjorde det mulig å losse tunge styrker på strendene i Normandie.
En mindre prototype av de kinesiske lekterne ble sett allerede i 2022, men den nylige byggingen av flere enheter tyder på at prosjektet har blitt trappet opp.
Del av en bredere militærstrategi
Guangzhou Shipyard International (GSI), en sentral aktør i Kinas marineutbygging, har tidligere utviklet flere ukonvensjonelle fartøyer, blant annet store ubemannede overflateskip og lette hangarskip. De nye amfibiske lekterne viser at Kina fortsetter å styrke sin evne til ekspedisjonskrigføring.
Eksperter mener utviklingen av disse lekterne passer inn i Kinas overordnede strategi for å øke sin kapasitet til storskala amfibieoperasjoner. Taiwans forsvar er i stor grad basert på å hindre en vellykket landgang, og disse fartøyene kan endre maktbalansen ved å muliggjøre rask utplassering av tungt utstyr på strender som tidligere ble ansett som utilgjengelige.
Med de økende spenningene mellom Beijing og Taipei kan fremveksten av disse lekterne skape bekymring blant Taiwans allierte, som USA og Japan. Dersom de settes i operativ bruk, vil de kunne styrke Kinas evne til å projisere makt over Taiwanstredet og ytterligere komplisere sikkerhetssituasjonen i regionen.