Kina bygger jagerfly i et tempo som kan gjøre amerikansk luftmakt mindre relevant i et krigsscenario nær kinesiske farvann. Eksperter peker på at masseproduksjon, ubemannede støttefly og langtrekkende luftforsvar gir Beijing et klart tallmessig forsprang.
Kina er ifølge åpne kilder, sitert i The National Interest, i ferd med å sette opp flere produksjonslinjer for sine femtegenerasjonsfly. Chengdu J-20 produseres i høyt tempo — mer enn 200 fly skal allerede være bygget, med fem produksjonslinjer og ett nytt J-20 hver åttende dag.
USA har til sammenligning omkring 185 F-22-fly og rundt 400 F-35-fly i tjeneste. Samtidig produserer USA om lag 140 F-35 i året, mens Kina rapporteres å sikte mot rundt 50 J-35 i året når produksjonen tar seg opp. Ifølge teksten kan J-20-produksjonen alene gjøre at Kina går forbi F-35-flåten innen to til tre år.
Les også: Japan, UK og Italia turbo-lader samarbeidet om neste generasjons jagerflymotor
Det er ikke bare antallet som bekymrer. Kina eksperimenterer også med det som beskrives som tidlig sjettegenerasjons teknologi, og kobler disse flyene med ubemannede «loyal wingmen» — droner som støtter bemannede fly. Sammen med sterke forsvarssystemer nær egne kyster gjør dette det langt vanskeligere for USA å operere nær Kina.
Hva kan USA gjøre?
USA ikke kan vinne på antall alene uten å velge å redusere sine globale forpliktelser eller flytte flere ressurser til Indo-Stillehavs-området. Et annet forslag er at Pentagon må satse mye mer på masseproduserte ubemannede systemer og hypersoniske våpen for å utligne kinesiske tallfordeler.
Det poengteres også at amerikanske fly på enkelte områder fortsatt er teknisk overlegne og har mer kamp-erfaring. Likevel advares det om at kvalitet alene ikke er nok når motstanderen kan dominere et nærliggende operasjonsområde med overlegen mengde og støtte fra ubemannede systemer.
Fra silisium til himmelen: Vil KI sikre USA militærdominans i Øst-Asia?