Innen 2035 kan Kinas forsvarsarsenal inneholde et avansert sjettegenerasjons jagerfly, et resultat av landets vedvarende fokus på militær modernisering.
Kina, som er kjent for sin hemmeligholdelse rundt forsvarsprosjekter, ser ut til å gjøre fremskritt med utviklingen av et sjettegenerasjons jagerfly, melder Defense News. Wang Haifeng, sjefsdesigner ved AVICs datterselskap Chengdu Aerospace Corp., kunngjorde i januar 2019 at forberedelser var i gang for å forske på et kampfly beregnet til å være operasjonelt til å «beskytte hav og himmel» innen 2035.
Ifølge Wang vil det nye flyet inneholde teknologier som bemannet-ubemannet samarbeid, kunstig intelligens, forbedret stealth-teknologi og allretningssensorer. I 2022 bekreftet sjefen for USAs luftkampkommando at Kinas arbeid er «på rett kurs».
Rick Joe, som har skrevet omfattende om det kinesiske militæret, betrakter nå sjettegenerasjonsinitiativet som et fast program. «Indikatorene siden 2019 i det halvoffisielle rommet har bare økt,» sa Joe. Han nevnte blant annet AVICs designkonsept som viser generiske konfigurasjoner av neste-generasjons jagerfly, akademiske artikler og uttalelser fra militære og industrielle ledere. I tillegg ble det i oktober 2021 observert satellittbilder av en haleløs, flylignende struktur ved Chengdu Aerospace-anlegget.
Les også: Amerikansk etterretning: Kinas stealthbombefly når ikke opp
Joe bemerket at prototyper, muligens i reduserte skalaer, allerede har fløyet. Han omtaler det mystiske flyet som J-XD og forventer at noen av dets subsystemer, som motorer, vil være mindre kapable enn amerikanske tilsvarende, selv om Kina har tettet mange av gapene de siste tiårene.
Brendan Mulvaney, direktør for US Air Force’s China Aerospace Studies Institute, var noe mindre optimistisk om Kinas evne til å utvikle disse avanserte jagerflyene per dags dato. «I dag? Nei. Om tjue år? Absolutt,» sa Mulvaney. Han la til at mestring av jetmotorer har vært Kinas utfordring, men situasjonen forbedres stadig.
Mulvaney beskrev også Kinas fremtidige jagerfly som potensielt ubemannet, men sannsynligvis valgfritt bemannet, avhengig av hvor raskt industrien kan utvikle KI-systemer og andre nødvendige teknologier.