Uzbekistan drømmer om en jernbane til Pakistans havner, men sikkerhet, kostnader og Talibans manglende anerkjennelse gjør prosjektet usikkert.
Store ambisjoner – store problemer
Uzbekistan ønsker å bygge en 647 kilometer lang jernbane som skal gå fra byen Termez via Afghanistan og videre til Pakistans havner. Planen er at banen kan frakte opptil 20 millioner tonn last årlig og kutte transporttiden fra over en måned til bare noen få dager, skriver bne IntelliNews.
Men prosjektet, anslått til rundt 6,9 milliarder dollar, møter mange hindre. Analytikere peker på finansieringsproblemer, farlig terreng og Talibans manglende internasjonale anerkjennelse som avgjørende utfordringer.
– Den forverrede sikkerhetssituasjonen i Afghanistan gjør det enda vanskeligere å skaffe lån, sa politisk analytiker Yunus Sharifli til The Times of Central Asia.
Han la til:
– Taliban sliter fortsatt med å bli oppfattet som en legitim myndighet, og landet er fortsatt fanget i etniske konflikter.
Urealistiske mål
Prosjektet skal gå gjennom Salang-passet i Hindu Kush-fjellene, hele 3.500 meter over havet. Det gjør mange skeptiske til om planen er gjennomførbar.
Den usbekiske journalisten Yuri Chernogaev mente målene er urealistiske:
– Entreprenørene fokuserer på tunneler, men tallene vi får høre er helt urealistiske. Sveits brukte 15 år på Gotthard-tunnelen, som ligger i et langt gunstigere område, og den kostet ti milliarder dollar.
Bare den afghanske delen av jernbanen vil kreve 1.200 konstruksjoner, blant dem 360 broer og 70 kilometer med tunneler. Kraftig snøfall kan gjøre linjen ubrukelig i måneder uten ekstra tunneler.
Les også: Usbekistan satser stort på utvinning av «det usynlige gullet» 🔒
Russisk interesse
Mens vestlige land er lite interessert, har Russland, som anerkjenner Taliban, vist støtte. Moskva kan bruke prosjektet til å styrke sin rolle i Sentral-Asia og finne nye handelsveier mot sør.
– Russland ser dette som en mulighet til å eksportere energi, mineraler og industrivarer til Sør-Asia, sa Sharifli.
Han påpekte også at banen kan bli et alternativ til Kinas store infrastrukturprosjekt Belt and Road.
Usikker framtid
I juli undertegnet Uzbekistan, Afghanistan og Pakistan en avtale om å utarbeide en mulighetsstudie for prosjektet. Visetransportminister Jasurbek Choriev kalte det et viktig gjennombrudd:
– Denne avtalen er et første skritt vi har ventet på lenge. Den vil hjelpe oss å rettferdiggjøre prosjektet, både overfor oss selv og internasjonale partnere.
Likevel er skepsisen stor.
– I løpet av de neste fem årene er sannsynligheten for byggestart lav, fordi sikkerhet, finansiering og diplomatisk isolasjon skaper for mange usikkerheter, sa Sharifli.
Siden 2016 har president Shavkat Mirziyoyev satset på bedre relasjoner til Afghanistan, og Uzbekistan har allerede investert millioner i afghanske energiprosjekter. Men drømmen om en ferdig jernbane til havet ser ut til å være langt unna.