22. juni, 2024

Indias utfordringer for Modis tredje periode

Share

Resultatet av de generelle valgene i India i 2024 ga statsminister Modi en rekordlang tredjeperiode i verdens største demokrati. Til tross for denne seieren, som var mindre imponerende enn forventet, må Modis regjering nå konsentrere seg om utfordringene landet står overfor.

Valgene, beskrevet som verdens største demokratiske hendelse, varte i 44 dager, med over 960 millioner stemmeberettigede fordelt på syv valgfaser over hele landet. Resultatene fra de generelle valgene i India i 2024 gikk som forventet og sikret statsminister Modi en rekordlang tredjeperiode. Til tross for denne seieren, som var mindre betydelig enn antatt, må Modis regjering nå fokusere på utfordringene landet står overfor, både innenlands og utenlands.

Økonomiske utfordringer

Den første utfordringen for Modis regjering er å takle arbeidsledigheten, som steg fra 7,4 % i mars 2024 til 8,1 % i april 2024. Indiske ungdommer sliter fortsatt med høye arbeidsledighetstall, og nesten 83 % av den arbeidsledige befolkningen tilhører denne demografiske gruppen, ifølge en rapport fra International Labour Organization (ILO). I det siste kvartalet av 2023 vil arbeidsledigheten for aldersgruppen 20-24 år nå 44,49 %.

For å møte denne utfordringen bør fokus være på å fremme oppstartsøkosystemet samt lette sysselsetting i mikro, små og mellomstore bedrifter (MPME) og oppstartsselskaper. Dette vil stimulere sysselsetting og diversifisere økonomisk deltakelse utover store selskaper og offentlige virksomheter. Dette vil bidra til å kontrollere kameraderi-kapitalisme. En annen utfordring er å stimulere utenlandske investeringer, spesielt i produksjonssektoren, for å prioritere jobbskaping. Til tross for betydelige forbedringer i produksjonsindustrien under «Make in India»-politikken, gjenstår det mye å gjøre. Nettostrømmen av utenlandske direkteinvesteringer (FDI) i India falt med 62,17 %, fra 27,98 milliarder dollar året før til 10,58 milliarder dollar i regnskapsåret 24, det laveste nivået siden 2007. FDI rettet mot produksjonssektoren i løpet av regnskapsåret 24 er blant de svakeste de siste fem årene. Produksjonssektoren mottok 9,3 milliarder dollar i FDI i løpet av regnskapsåret 24, 17,7 % mindre enn de 11,3 milliarder dollar mottatt i løpet av regnskapsåret 23.

Manglende markedstro

Det ser ut til at utenlandske investorer ikke er like entusiastiske overfor India som vi indere håper, noe som gjenspeiles i den nedadgående trenden i FDI i India. Veksten i produksjonssektoren i India, til tross for sin størrelse og markedets størrelse, er hindret av mangel på kvalifisert arbeidskraft, byråkratiske reguleringer og dårlig kvalitet på forsyningskjeden. For å konkurrere med Kina og utviklingsland i den globale produksjonssektoren, må regjeringen investere tungt i teknologi (FoU) og infrastruktur, iverksette betydelige reformer i områdene land, arbeid og skatt, og ta for seg problemer knyttet til en svak åndsverklov.

Les også: Det andre kvartalet av det tredje årtusenet tilhører India

Ulikhetene har økt betydelig de siste tre tiårene. De rikeste har tatt en større del av rikdommen, skapt av kameraderi-kapitalisme og arv. Rapporten fra World Inequality Lab i 2024, basert i Paris, antyder at i 2022-23 var inntekts- og formuesandelene til det øverste 1 % (22,6 % og 40,1 %) på sitt historiske høyeste nivå, og at inntektsandelen til det øverste 1 % i India er en av de høyeste i verden, høyere enn i Sør-Afrika, Brasil og USA.

Mens de 50 % fattigste har 6,5 % av nasjonalinntekten. Den «nye velferdsstaten» under Narendra Modis regjering representerer en svært spesifikk tilnærming til omfordeling og inkludering, i den forstand at den innebærer offentlig subsidiert levering av grunnleggende varer og tjenester, normalt levert av privat sektor, slik som bankkontoer, kokegass, toaletter, strøm, bolig, vann, osv. Et eksempel er gratisutdeling av matrasjoner (matkorn som en del av det offentlige distribusjonssystemet) til 800 millioner lavinntektsmennesker i løpet av fem år. Dette er et populistisk tiltak, men som ikke forbedrer de sosioøkonomiske forholdene for de fattige i landet på lang sikt.

Energiutfordringer

Modis tredje periode må også fokusere på en nødvendig overgang til grønn og fornybar energi. Omfanget av landets økonomiske potensial betyr at energibehovet vil være enormt. Som det tredje største energiforbrukende landet er det allerede det fjerde i verden når det gjelder installert kapasitet for fornybar energi. Politiske beslutningstakere må fremskynde adopsjonen av solenergi, vindenergi, kjernekraftenergi og grønne molekyler for å redusere bruk av fossilt brennstoff og dets ødeleggende effekt på miljøet og forurensningen. En rapport fra World Economic Forum i 2021 forutsier 50 millioner nye nettojobber i «den grønne økonomien» i India, noe som betyr flere forbrukere og økonomiske muligheter verdt 1.000 milliarder dollar innen 2030.

Les også: India i fokus: Strategisk navigasjon gjennom skiftende geopolitiske farvann 🔒

I tillegg til de nevnte problemene, innebærer digitaliseringen av offentlig sektor etableringen av en digital offentlig infrastruktur (IPN) for 1,4 milliarder mennesker, som gjør det mulig for innbyggerne å få tilgang til essensielle offentlige tjenester og dokumenter online. Alt dette bidrar til å gjøre offentlige tjenester mer tilgjengelige for en større del av befolkningen, samtidig som det holdes øye med transparens og korrupsjon. Fokus må også rettes mot å styrke handelen ved å akselerere forhandlingene om frihandelsavtalen mellom India og EU og mellom India og Storbritannia, samt ved å fordype handelsforbindelsene med Sørøst-Asia, Midtøsten og Afrika. Utover de innenlandske spørsmålene må Modi-administrasjonen ta for seg geopolitiske spørsmål, enten det gjelder håndteringen av anstrengte forhold til Kina og Pakistan, pågående konflikter i Ukraina og Midtøsten, hvor India nøye balanserer sine tette forbindelser med Russland og Israel samtidig som det oppfordrer til en slutt på krigen..

Som medlem av BRICS, SCO og QUAD og en viktig aktør i Indo-Stillehavsområdet, har India vunnet troverdighet i sin utenrikspolitikk og diplomati. Modis tredje periode bør gjøre det mulig for India å forme og definere sin økonomiske skjebne, med målet om å bli verdens tredje største økonomi innen 2030. I denne prosessen må India overkomme utfordringene og fellene som vil oppstå.

Denne innlegget ble først publisert i Revue Conflits. Det har blitt oversatt fra fransk.

Samarbeidet mellom India og Norden blomstrer som aldri før 🔒

Mohit Anand
Mohit Anand
Mohit Anand er professor i internasjonal handel og strategi ved EM LYON i Frankrike.

Les mer

Siste nytt