16. juli, 2025

I Kina har roboter inntatt T-banen: Skal levere til 7-Eleven

Share

Kinesiske roboter frakter varer med T-bane i verdens første prosjekt av sitt slag

I den kinesiske storbyen Shenzhen har T-banetogene fått uvanlige nye passasjerer: små leveringsroboter som nå frakter varer til 7-Eleven-butikker i undergrunnsstasjonene, skriver South China Morning Post.

Prosjektet beskrives som det første i verden der roboter benytter offentlig transport for å gjennomføre butikkleveranser.

Ruller ut under bakken

Ifølge den lokale nyhetskanalen SZNews har robotene allerede begynt å kjøre med T-banen i byens omfattende undergrunnsnettverk. De reiser i lavtrafikkerte perioder og stiger av ved stasjoner hvor det finnes en 7-Eleven-butikk for å levere varer.

– Dette markerer et nytt steg i Shenzhens satsing på å utvide bruken av roboter fra fabrikker til hverdagslivet i byen, het det i rapporten.

Planen er å bruke robotene til å levere varer til over 100 7-Eleven-butikker i og rundt metrostasjonene i Guangdong-provinsen.

Les også: Nike flyttet hjem – robotene sviktet

Roboter som bybud

De små, kompakte robotene er designet for å kunne ta seg frem i trange bymiljøer. De kjører inn i toget, venter til de når riktig stasjon og forlater toget automatisk for å levere varene.

Selv om robotlevering allerede er i bruk i flere kinesiske byer – blant annet for mat og netthandel – er dette første gang roboter brukes i kombinasjon med offentlig transport.

Prosjektet gir også en pekepinn på hvordan byer i framtiden kan kombinere smart teknologi og infrastruktur for å effektivisere varelogistikk i trange bymiljøer.

Shenzhen har lenge vært en testarena for ny teknologi i Kina, og prosjektet føyer seg inn i en større trend der roboter tas i bruk for å dekke praktiske behov i hverdagen.

Amazon bruker snart flere roboter enn mennesker

 

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt