Google markerer i dag sitt 27-årsjubileum med en nostalgisk logo på søkesiden.
Selskapet har gått fra et lite studentprosjekt til å bli et av verdens mektigste teknologikonsern, og har endret både internett og hverdagen til milliarder av mennesker.

Fra garasje til global dominans
Google ble grunnlagt 27. september 1998 av Larry Page og Sergey Brin, to studenter ved Stanford University. De startet i en garasje i Menlo Park med ambisjonen om å «organisere verdens informasjon og gjøre den universelt tilgjengelig». Med den banebrytende PageRank-algoritmen ble Google raskt mer relevant og raskere enn datidens giganter som Yahoo!, AltaVista og Netscape.

Netscape, som var en pioner i nettlesermarkedet på 1990-tallet, tapte nettleserkrigen mot Microsofts Internet Explorer allerede før dotcom-boblen sprakk. Likevel står Netscape igjen som et nostalgisk symbol på en tid da internett var ungt, og konkurransen både om nettlesere og startportaler var langt større enn i dag.
Når søk blir et verb
Gjennom 2000-tallet ble Google selve inngangsporten til nettet. Verbet «å google» ble synonymt med å søke etter informasjon, og i 2006 ble det offisielt tatt inn i Oxford English Dictionary. Fra skoleoppgaver til næringsliv og politikk ble Google et verktøy man ikke kunne klare seg uten.
Fra søkemotor til økosystem
Google stoppet ikke ved søk. Med Gmail, Google Maps, YouTube og Android bygget selskapet et globalt økosystem. I dag er Google en del av morselskapet Alphabet, som også satser på kunstig intelligens, kvantedatamaskiner og selvkjørende biler.
Les også: Portugal blir digitalt knutepunkt i Atlanteren – Azorene får nøkkelrolle i Googles nye fiberkabler
Norske og globale alternativer
I Norge hadde Kvasir.no en viktig rolle som søkemotor frem til midten av 2000-tallet, men ble gradvis utkonkurrert av Google. Historien om Kvasir illustrerer hvordan globale teknologigiganter presset ut nasjonale aktører og samlet makten om informasjonsflyten.
På verdensbasis har Googles dominans ført til geopolitisk motstand. Russland har bygget opp Yandex som et nasjonalt alternativ, både for å beholde kontroll over data og redusere avhengigheten av amerikanske plattformer. Kina har blokkert Google og satser på Baidu som sin foretrukne søkemotor. I Sør-Korea er Naver en nasjonal aktør som fremdeles dominerer lokalt.
I Vesten (spesielt utenfor USA) har det vokst frem et økende fokus på personvern og datasuverenitet. Brave Search har markert seg som en av de få søkemotorene med egen uavhengig indeks og personvern som kjerneverdi.
DuckDuckGo tilbyr også sporfri søking, men bruker delvis Bing-resultater og har møtt kritikk for begrenset uavhengighet. Microsofts Bing har på sin side fått et løft etter integrasjonen med generativ AI og ChatGPT, og utfordrer Google på innovasjon. Disse tjenestene har fått ny relevans i debatten om digital kontroll, kunstig intelligens og fremtidens informasjonskrig.
En kulturell og politisk kraft
Google er ikke lenger bare et teknologiselskap, men en sentral aktør i kultur og politikk. Selskapet påvirker hva som blir synlig på nettet, hvilke nyheter som når ut, og hvordan offentlig debatt formes. De 27 årene siden oppstarten er derfor ikke bare en historie om innovasjon, men også om maktkonsentrasjon, kulturendringer og geopolitikk.
European Search Perspective: Europas svar på Google lanseres i 2025