Kortere transittid kan gi ferskere eksportvarer, men øker samtidig Kinas geoøkonomiske innflytelse i Sør-Amerika
Havnen i Chancay i Peru åpner nye muligheter for eksport av lett bedervelige varer fra Sør-Amerika til Asia, melder Fresh Plaza, en nettportal som dekker nyheter om frukt- og grønnsaksindustrien.
Ifølge José Antonio Gómez Bazán, tidligere administrerende direktør i landbruksselskapet Camposol, vil den kortere transittiden gi store fordeler for eksportører.
– Ved å redusere transporttiden til Shanghai til kun 25 dager åpnes det mange muligheter for å forbedre kvaliteten og ferskheten til frukt og grønnsaker. Dette er avgjørende for markedet for lett bedervelige varer, sier Gómez Bazán.
Handelsgevinst og Kinas geoøkonomiske interesser
Utviklingen vil ikke bare gagne Peru, men også Chile, Ecuador, Colombia og Brasil, ved å kutte transittider og transportkostnader. Samtidig fører utbyggingen av Chancay-havnen til økt kinesisk tilstedeværelse i regionen, noe som skaper sikkerhetspolitiske utfordringer.
– Denne forbedringen, kombinert med tilleggsinfrastruktur som en kystjernbane og effektive maritime logistikkløsninger, kan legge til rette for en sterk interkontinental handelsåre, sier Gómez Bazán.
Les også: Kina åpner milliardhavn i Peru – USA advarer mot militært bruk
Havnen er finansiert av kinesiske investorer, og Kina har i lang tid utvidet sin innflytelse i Sør-Amerika gjennom økonomiske og strategiske investeringer.
Dette skjer parallelt med Kinas økende kontroll over andre viktige handelsknutepunkter, inkludert Panama-kanalen, som Trump-administrasjonen tidligere har advart om at Kina enten kontrollerer eller har betydelig innflytelse over. På tross av dette har Panamas president avvist påstanden og understreket at kanalen forblir under nasjonal kontroll.
Vann, matvaresikkerhet og strategisk innflytelse
Tilgangen på vann er en avgjørende faktor for landbrukets fremtid, og her skiller Peru seg ut sammenlignet med land som Kina og India.
– Fremtiden for landbruk og matvaresikkerhet hviler på bærekraftige praksiser og tilgang til disse essensielle ressursene, understreker Bazán.
Han mener at åpningen av Chancay-havnen ikke bare vil revolusjonere logistikken, men også posisjonere Peru og andre søramerikanske land som sentrale aktører i den globale matvareforsyningen. Samtidig må utviklingen sees i lys av Kinas bredere strategiske interesser.
Kinas økende tilstedeværelse i regionen gjennom infrastrukturprosjekter som Chancay-havnen og Panama-kanalen viser en langsiktig strategi for å sikre handelsruter og økonomisk dominans i Sør-Amerika.