17. november, 2024

BRICS utvider sin innflytelse og tiltrekningskraft

Share

Kan BRICS bli en ny blokk som er i stand til å konkurrere eller til og med overstige Vesten? Henri Malosse gir noen svar.

Henri Malosse var president for Det europeiske økonomiske og sosiale utvalget (2013-2015). Han har vært president i tenketanken Jean Monnet-foreningen siden 2021 og er professor i historien om Den europeiske union (EU) ved Universitetet i Corsica og ved Sciences Po Paris.

Malosse har blitt intervjuet av Alban de Soos i Revue Conflits.

– Siden deres etablering for 15 år siden, hva var BRICS’ opprinnelige mål, og hvordan har de utviklet seg til å bli en større aktør i verdensøkonomien i dag, spesielt med ankomsten av nye medlemmer som Saudi-Arabia og Egypt?

– Absolutt, Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, Egypt, Etiopia og Iran har sluttet seg til BRICS. Argentina hadde intensjoner om å bli med, men det var et politisk skifte med valget av Millet. Argentina avslo da sin tilslutning, som skulle ha vært effektiv fra 1. januar. Det ser ut til at denne beslutningen ble annullert eller utsatt, jeg har ikke de eksakte detaljene. Så nå er antallet medlemmer 10. Videre er det andre kandidatland, med betydelig økonomisk og politisk betydning, som ennå ikke er akseptert, på grunn av deres størrelse eller visse usikkerheter, som Nigeria, Algerie eller Indonesia.

– Når det gjelder BRICS, virker det som en gruppe som opprinnelig var fokusert på det økonomiske aspektet, dannet i 2009. Opprinnelig var det egentlig ingen politisk ambisjon. Opprinnelig kjent under akronymet BRIC, som inkluderte Brasil, Russland, India og Kina, ble det senere utvidet med inkluderingen av Sør-Afrika, og ble dermed BRICS. Denne sammensetningen forble uendre helt til toppmøtet i 2023 i Johannesburg, Sør-Afrika, hvor det ble bestemt å utvide den ytterligere. Siden 2022-2023 har vi faktisk sett en ekspansjon og utvikling av denne alliansen. Imidlertid, i begynnelsen, var dens grunnlag hovedsakelig økonomisk, med det felles målet om å motvirke det amerikanske monetære hegemoniet.

– BRICS ble til tross for deres forskjeller i tilnærming, spesielt mellom store aktører som India og Kina, på politiske, økonomiske og strategiske planer. I motsetning EU, finnes det ingen kompleks integrasjonsprosess eller detaljerte charter innenfor BRICS. Det er mer en økonomisk enn en politisk allianse.

– Deretter startet de med å opprette en utviklingsbank for å finansiere sine prosjekter uten å bruke Verdensbanken eller dollar-dominansen. Dette initiativet styrket båndene mellom disse fremvoksende nasjonene, som var ment å spille en stor rolle på verdensscenen, både økonomisk og politisk.

Les også: Indonesia: Et land verdt å holde øye med

– I løpet av de siste 15 årene har disse landene opplevd bemerkelsesverdig økonomisk vekst, og har kollektivt blitt mektigere enn G7-landene når det gjelder økonomisk tyngde. I 2023 representerte deres samlede BNP 31,5 % av den globale totalen, og oversteg dermed G7 (30,7 %). Denne endringen i dynamikken har økt den politiske betydningen av BRICS, spesielt i konteksten av spenninger mellom Russland og USA, forverret av aggresjonen i Ukraina, samt kinesisk-amerikanske spenninger.

– Denne alliansen blir derfor stadig viktigere, og utvider sin innflytelse og tiltrekningskraft. Fra 1. januar 2024 har den nå 10 medlemmer, med rundt tjue land som uttrykker sin interesse for å bli med. En allianse som vil gå fra et situasjonsbestemt initiativ for å motstå hegemoni til et mye viktigere politisk og økonomisk samarbeid.

– I konteksten hvor BRICS øker sin innflytelse og hvor EU ikke har lykkes i å posisjonere seg som en effektiv motvekt mot USA og Kina, hvordan vurdere forholdet mellom BRICS og EU? Og, viktigst, er fremveksten av BRICS en mulighet for Europa?

– Det er fascinerende å se at fremveksten av BRICS kunne ha iverksatt en tilnærming til EU. Faktisk, da den felles valutaen, euroen, ble vurdert på slutten av 1990-tallet og implementert fra 2001, var ett av målene å redusere avhengigheten av dollaren og posisjonere euroen som en internasjonal reservevaluta, spesielt for energitransaksjoner som oljekjøp, for å redusere den europeiske avhengigheten av dollaren.

– Fra dette perspektivet kunne ideen om BRICS som et alternativ til amerikansk hegemoni virke tiltalende for tilhengere av europeisk integrasjon, som meg. Så det er i denne forbindelsen at jeg har påtatt meg å utvikle dypere refleksjoner, og arrangere ulike arrangementer og konferanser på europeisk nivå om dette emnet.

– Det er interessant å huske at for omtrent ett tiår siden, under den greske finanskrisen mellom 2008 og 2014, vurderte regjeringen ledet av Alexis Tsipras, som møtte strenge sparetiltak pålagt av de europeiske institusjonene og troikaen, å vende seg mot BRICS’ utviklingsbank. Slike forsøk på tilnærming mellom Europa og BRICS har allerede funnet sted tidligere. Det er også verdt å nevne at et europeisk land, Serbia, er blant landene som kan bli med i BRICS i årene som kommer.

– Det er derfor klart at BRICS’ tiltrekningskraft strekker seg til Europa, med Serbia som også er kandidat til EU-medlemskap. Denne komplekse dynamikken fører til interessante utfordringer. Det kunne ha vært tilnærminger eller utvekslinger mellom EU og BRICS, og dette viste seg i begynnelsen, spesielt under det greske presidentskapet i EU.

– Imidlertid, over tid, spesielt siden den ukrainske krisen, synes EU gradvis å ha justert seg etter den amerikanske posisjonen, og gitt opp å distansere seg økonomisk fra USA. De siste årene har vi faktisk sett en økende konvergens av europeiske posisjoner med de amerikanske, enten det gjelder den ukrainske krisen, spenningene i Midtøsten eller andre internasjonale spørsmål.

– Denne utviklingen kan gi inntrykk av at BRICS blir sett på som motstandere av en akse ledet av Washington. Men denne oppfatningen kan være misvisende, da det er usannsynlig at det ligger i EUs interesse å fullt ut justere seg etter de amerikanske posisjonene.

– Videre kan valgene i USA føre til en endring mot en mer isolasjonistisk president, noe som vil komplisere situasjonen ytterligere for Europa. Derfor har tenketanken min siden i fjor høst startet en refleksjon om forholdet mellom BRICS og EU, og ser etter muligheter for samarbeid i stedet for å se på dem som konkurrenter eller fiender. Og faktisk er det interessant at BRICS’ politiske og økonomiske posisjon blir sterkere.

– Mens deres samhold opprinnelig var motivert av situasjonsbestemte faktorer relatert til dollarens hegemoni, søker de nå å utvikle et monetært system som unnslipper dette hegemoniet, og anerkjenner hver valutas verdi. Selv om det en tid ble vurdert å etablere en felles handelsvaluta, virker dette komplekst. Imidlertid velger de nå bilaterale transaksjoner i sine egne valutaer, som mellom Russland og Kina eller mellom Tyskland og Sør-Afrika.

Les også: Fra dollar til digitalt: BRICS lanserer «BRICS Pay» for global handel

– I motsetning til G7-landene, som ofte bruker slike sanksjoner mot land som Russland eller Iran, er BRICS, med støtte spesielt fra afrikanske land som Sør-Afrika, Egypt og Etiopia, imot denne praksisen. I motsetning til G7, som kan oppfattes som dominerende, er disse landene mer for multilateralisme og imot økonomiske sanksjoner, i tråd med prinsippene til FN.

– De ser på G7 som en gruppe som pålegger sine synspunkter fra et vestlig perspektiv, mens de posisjonerer seg som en allianse av land fra Det globale sør, bundet til respekten for Folkeretten. Denne orienteringen er tydelig i deres tilnærming til konflikter i Midtøsten, hvor deres prioritet er anvendelsen av Folkeretten, selv om de kan ha ulike synspunkter, for eksempel med tanke på Palestina-spørsmålet.

– Videre ser vi i BRICS en viss slektskap med Bevegelsen av alliansefrie stater, med interaksjoner og forbindelser mellom disse to gruppene. I sum adopterer BRICS en mindre vestlig-orientert visjon enn landene i G7, følger en mer multilateral tilnærming og respekterer folkeretten, samtidig som de opprettholder bånd med andre internasjonale bevegelser som de alliansefrie statene

– Som du påpekte, uttrykker mange land interesse for å bli med i BRICS, noe som gjør denne gruppen spesielt mangfoldig. For eksempel har Kina og India ofte svært forskjellige økonomiske politikker og tilnærminger. I denne konteksten, hvordan kan BRICS inspirere EU, spesielt i forkant av de europeiske valgene? Hvilke tiltak kunne vurderes for fremtiden, med tanke på en mulig endring i USA mot en mer isolasjonistisk politikk?

– Det er viktig å forstå at landene som ofte er omtalt som «ambassadører» i BRICS, som India, Egypt eller Etiopia, ikke ser på BRICS som en anti-vestlig front. Selv om Kina og Russland, i en viss grad, kan ha slike tilbøyeligheter, definerer ikke BRICS-gruppen seg selv på denne måten.

– Ettersom denne alliansen utvides, blir den stadig mer mangfoldig, men også mer interessant for EU. Innenfor BRICS finner vi land som Egypt, Saudi-Arabia, De forente arabiske emirater, som opprettholder gode forbindelser med USA og er fornøyde med å ha nære forbindelser med EU mens de avviser vestlig hegemoni, spesielt den fra G7.

– BRICS er ikke anti-vestlige, men snarere anti-G7. De kritiserer det faktum at G7 består utelukkende av vestlige land, og dermed utelukker nye økonomiske supermakter som India og Kina.

– Det som forener BRICS-landene, til tross for deres økonomiske, politiske og demokratiske forskjeller, er deres avvisning av utenlandsk innblanding, økonomiske sanksjoner, og vestlig, spesielt amerikansk, hegemoni. Denne samarbeidsmodellen oppstår i opposisjon til G7-hegemoniet og blir stadig viktigere.

– Det virkelige spørsmålet for europeerne er om de skal fortsette å fullstendig justere seg etter den amerikanske posisjonen og styrke sin tilslutning til en vestlig blokk som viser tegn til økonomisk, politisk og økende isolasjonssvakhet.

– Det ville være klokt for EU å utarbeide en strategi for utveksling og dialog med BRICS-gruppen, og unngå konfliktfylte emner. Det virker usannsynlig at diskusjoner om emner som situasjonen i Ukraina vil være fruktbare, gitt Russlands tilstedeværelse i BRICS og forskjellene i posisjoner mellom medlemmene på dette spørsmålet.

– Imidlertid ville det være mulig å finne samarbeidsområder der felles grunn vil kunne utforskes. For eksempel har Sør-Afrikas ambassadør i Brussel pekt på muligheten for samarbeid mellom EU og BRICS-landene for utvikling i Afrika. Dette kontinentet representerer en stor utfordring for fremtiden, spesielt på grunn av sin raske befolkningsvekst og de økonomiske og sosiale utfordringene som følger med.

Les også: Valget i Russland: Geopolitisk statusrapport, del 6: Russland-Kina-dynamikken: Mellom avhengighet og trusler 🔒

– Noen BRICS-land, som Kina, Russland og andre, er allerede sterkt engasjert i utviklingen av Afrika, både økonomisk og militært. Egypt og Sør-Afrika spiller spesielt en nøkkelrolle i denne regionen. Videre uttrykker afrikanske land som Nigeria en interesse i å bli med i BRICS.

– Det ville derfor være mulig å utforske synergier og komplementære forhold mellom Europas hjelp til Afrika og bistanden fra BRICS-landene, med tanke på prinsippene om ikke-innblanding og respekten for de afrikanske landenes kulturelle og politiske identitet. Dette samarbeidet kunne være et lovende område for konstruktiv kollaborasjon mellom EU og BRICS.

– Derfor planlegger jeg å organisere et arrangement neste høst om dette emnet, med representanter fra EU til stede. Det vil kunne være interessant for noen BRICS-land å tenke sammen om felles arbeidsplaner for Afrikas utvikling. Et annet delikat emne som kunne tas opp er spørsmålet om Midtøsten.

– USA, selv om det er en viktig aktør, blir amerikanerne ofte sett på som partisk i regionen og ikke alltid akseptert som meglere av alle Midtøstens aktører. I denne sammenhengen kunne diskrete utvekslinger mellom EU og BRICS-landene vurderes for å utforske måter å stabilisere situasjonen i Midtøsten på.

– Når det gjelder monetære spørsmål, vil det også være i EUs interesse å diskutere med BRICS-landene om rollen til deres utviklingsbank og deres forslag for å motvirke dollarens hegemoni, for eksempel.

– Husk at Emmanuel Macron uttrykte sin interesse for BRICS-toppmøtet i Johannesburg sist sommer. Selv om han ikke var invitert, var hans intuisjon sannsynligvis god. Det er på tide å søke etter komplementære forhold på de spørsmålene jeg har nevnt, samt andre emner som fred i Midtøsten og økonomisk og sosial utvikling i Afrika.

– Vi jobber også med å etablere, etter neste valgperiode i Europaparlamentet etter valgene, en parlamentarisk gruppe som skal håndtere forholdet til BRICS. En slik utvekslingsgruppe kunne være et interessant initiativ å utforske.

Dette innlegget ble først publisert i Revue Conflits. Det har blitt oversatt fra fransk. 

Er dollarens storhetstid ved veis ende? 🔒

Revue Conflits
Revue Conflitshttps://www.revueconflits.com/
Grunnlagt i 2014, har Conflits blitt det ledende fransktalende geopolitiske tidsskriftet som samler forfattere fra skolen for den realistiske og pragmatiske geopolitiske skole.

Les mer

Siste nytt