28. desember, 2024

Bak fiendens linjer: Hvordan Ukraina snur sivile fly til droner for dype angrep

Share

I et dristig angrep langt inn i russisk område, viser Ukraina sin kapasitet til å omforme sivile fly til militære droner, som utfordringer tradisjonelle forsvarsstrategier.

Ifølge Reuters, nådde et ukrainsk ubemannet fly nylig Russlands Tatarstan-region, og eksperter mener det sannsynligvis var et modifisert Aeroprakt A-22, et lett fly produsert i Ukraina. Dette angrepet, som regnes som et av Kyivs dypeste droneangrep i russisk territorium til dags dato, traff et industriområde i Russland og skadet 13 personer, ifølge en kilde innen Kyivs etterretning. Målet skal ha vært et anlegg som produserer langtrekkende russiske droner brukt i tusentalls mot Ukraina gjennom den 25 måneders lange krigen.

Russiske medier rapporterte at to droner traff en sovesal ved Russlands Alabuga særøkonomiske sone, som ligger mer enn 1200 km fra Ukrainas nordøstlige by Kharkiv, nær den russiske grensen. Det var uklart hva den andre dronen var. Videoer delt på nett viste et bevinget luftfartøy som fløy mot stedet før det eksploderte når det traff målet. Reuters har bekreftet videoens lokasjon basert på nærliggende bygninger, tak, vinduer, veioppsett og vegetasjon som matcher satellitt- og arkivbilder, men kunne ikke bekrefte videoens dato.

A-22

Forsvarsintelligensfirmaet Janes fortalte Reuters at de hadde tentativt bekreftet fra videoen at flyet som ble brukt var en A-22, en serie med to-seters ultralette fly utviklet og produsert av Aeroprakt i Ukraina. Aeroprakts grunnlegger og hoveddesigner, Yuriy Yakovlyev, sa til Reuters at dronens silhuett lignet på A-22, men at selskapet ikke var involvert i UAV-produksjon da de ikke hadde kunnskap om å produsere UAV-navigasjons- eller kontrollsystemer. Han nevnte det var mulig at noen hadde tilpasset ett av de nesten 1600 flyene produsert av Aeroprakt, hvorav 100 ble solgt i Russland før krigen, for å fungere som en ubemannet enhet.

En ukrainsk utvikler av langtrekkende droner, som ønsket å forbli anonym, uttalte at det fra et teknologisk synspunkt ikke ville være vanskelig for et UAV-selskap å tilpasse et lett fly for å fungere som et ubemannet luftfartøy.

Les også: Ukrainiske droner setter nok et russisk oljeraffineri i brann

– Det er ingenting spesielt fra et ingeniørstandpunkt med dette. Man kan ha et bemannet fly med autopilot og et navigasjonssystem fra en mindre UAV og koble dem sammen. Det er ikke en veldig vanskelig oppgave, sa droneutvikleren.

Samuel Bendett, seniorforsker fra tenketanken Center for a New American Security, fortalte Reuters at A-22 sannsynligvis var flyet som ble brukt for angrepet, og at slike fly kunne ha relativt lange rekkevidder hvis de ble riktig ombygd.

– Det er også spørsmål om hvorfor et så viktig mål som Alabuga-området ikke hadde god luftforsvarsbeskyttelse, med tanke på angrep som allerede har funnet sted på mange mål inne i Russland, sa Bendett. Dette reiser muligheten for at Russland hadde sett stedet som utenfor Ukrainas rekkevidde.

Kreative løsninger

Rob Lee, seniorforsker ved tenketanken Foreign Policy Research Institute, bemerket at det fortsatt var uklart hvor flyet hadde blitt lansert fra, og at det til og med var mulig at det hadde kommet fra et sted inne i Russland. Han sa at en grunn til å bruke et fly i stedet for en UAV kunne være at det kanskje kunne bære en større mengde ammunisjon eller eksplosiver.

– Jeg tror Ukraina vil fortsette å lete etter billige løsninger. Det kan bety eksisterende fly som de kan finne, det kan være UAV-er de har brukt før som de kan tilpasse for denne typen oppdrag. Og også selvfølgelig å utvikle skreddersydde alternativer, sa han og konkluderte:

– Russland vil sannsynligvis prøve å bedre forsvare sine anlegg, noe som tvinger Ukraina til å tilpasse seg.

Viktige russiske forsyningslinjer i Svartehavet kuttes av ukrainske droner

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt