Argentina vurderer å anskaffe både utrangerte italienske Maestrale-klasse fregatter og mer moderne danske Iver Huitfeldt-klasse luftforsvarsfregatter.
Målet er å tette gapet etter at flere fartøyer nylig er tatt ut av tjeneste, og å gjenvinne evnen til regional luft- og sjøkontroll, melder MercoPress.
Italienske Maestrale – spesialisert på antiubåtkrigføring
Maestrale-klassen, bygget 1982–1985, ble utviklet for antiubåtoperasjoner, men har også kapasitet mot luft- og overflatemål. Bevæpningen omfatter Otomat Teseo Mk 2 sjømålsmissiler (rekkevidde opptil 180 km), Aspide luftvernmissiler og en 127 mm Oto Melara-kanon.
For nært forsvar benyttes Breda DARDO-systemer med 40 mm kanoner. Anti-ubåtkapasiteten består av to 324 mm ILAS-3 torpedorør med opptil 12 lette torpedoer, samt to rør for 533 mm A184-torpedoer med rekkevidde på 9 km. Skipene er 123 meter lange, har et deplasement på rundt 3 040 tonn, toppfart på 30 knop og rekkevidde på 6 000 nautiske mil.
Danske Iver Huitfeldt – arvtager til Type 42
Et dansk tilbud gjelder Iver Huitfeldt-klassen, som kom i tjeneste i 2012. Fregattene har avanserte radarer og vertikale utskytningssystemer (VLS) for ESSM- og SM-2 IIIA-missiler, samt Harpoon-sjømålsmissiler.
Les også: Norge med den største forsvarsinvesteringen noensinne: Nye fregatter
Klassen bygger på erfaringer fra Absalon-klassen, men med hovedvekt på luftforsvar på kort, middels og lang rekkevidde. Et slikt kjøp kan fylle tomrommet etter Type 42-jagerne, som ga Argentina betydelig luftforsvarsevne fram til ARA Hércules ble tatt ut i 2024.
Tekniske problemer og modernisering
I 2024 opplevde HDMS Iver Huitfeldt tekniske problemer under Operasjon Prosperity Guardian i Rødehavet.
Etter at radar- og missilsystemene sviktet i et angrep fra 14 Houthi-droner, måtte skipet ha støtte fra andre fartøy. Feilen er knyttet til Thales APAR-radaren, som også har gitt problemer på tyske Sachsen-fregatter. Det danske forsvarsdepartementet vurderer nå kostbare midtlivsoppgraderinger, omklassifisering til andre roller eller salg til tredjeland.
Flere alternativer og ubåtprioritet
I tillegg til de italienske og danske alternativene vurderer Argentina også italienske FREMM-fregatter og spanske Alfa 3000. Ifølge marinesjef Carlos Allievi er behovet for to flerbruksfregatter definert i en prosjektbeskrivelse (DDP) som inngår i landets offentlige investeringsplan.
Likevel er anskaffelse av nye ubåter høyeste prioritet. Prosessen inkluderer både franske Scorpène-klasse og tyske Type 209NG, men fremdriften har vært begrenset siden en intensjonsavtale med Frankrike ble signert.
Thyssenkrupp øker produksjonen av ubåter for Tyskland og Norge