13. august, 2025

Argentina vurderer italienske og danske fregatter for å modernisere marinen

Share

Argentina vurderer å anskaffe både utrangerte italienske Maestrale-klasse fregatter og mer moderne danske Iver Huitfeldt-klasse luftforsvarsfregatter.

Målet er å tette gapet etter at flere fartøyer nylig er tatt ut av tjeneste, og å gjenvinne evnen til regional luft- og sjøkontroll, melder MercoPress.

Italienske Maestrale – spesialisert på antiubåtkrigføring

Maestrale-klassen, bygget 1982–1985, ble utviklet for antiubåtoperasjoner, men har også kapasitet mot luft- og overflatemål. Bevæpningen omfatter Otomat Teseo Mk 2 sjømålsmissiler (rekkevidde opptil 180 km), Aspide luftvernmissiler og en 127 mm Oto Melara-kanon.

For nært forsvar benyttes Breda DARDO-systemer med 40 mm kanoner. Anti-ubåtkapasiteten består av to 324 mm ILAS-3 torpedorør med opptil 12 lette torpedoer, samt to rør for 533 mm A184-torpedoer med rekkevidde på 9 km. Skipene er 123 meter lange, har et deplasement på rundt 3 040 tonn, toppfart på 30 knop og rekkevidde på 6 000 nautiske mil.

Danske Iver Huitfeldt – arvtager til Type 42

Et dansk tilbud gjelder Iver Huitfeldt-klassen, som kom i tjeneste i 2012. Fregattene har avanserte radarer og vertikale utskytningssystemer (VLS) for ESSM- og SM-2 IIIA-missiler, samt Harpoon-sjømålsmissiler.

Les også: Norge med den største forsvarsinvesteringen noensinne: Nye fregatter

Klassen bygger på erfaringer fra Absalon-klassen, men med hovedvekt på luftforsvar på kort, middels og lang rekkevidde. Et slikt kjøp kan fylle tomrommet etter Type 42-jagerne, som ga Argentina betydelig luftforsvarsevne fram til ARA Hércules ble tatt ut i 2024.

Tekniske problemer og modernisering

I 2024 opplevde HDMS Iver Huitfeldt tekniske problemer under Operasjon Prosperity Guardian i Rødehavet.

Etter at radar- og missilsystemene sviktet i et angrep fra 14 Houthi-droner, måtte skipet ha støtte fra andre fartøy. Feilen er knyttet til Thales APAR-radaren, som også har gitt problemer på tyske Sachsen-fregatter. Det danske forsvarsdepartementet vurderer nå kostbare midtlivsoppgraderinger, omklassifisering til andre roller eller salg til tredjeland.

Flere alternativer og ubåtprioritet

I tillegg til de italienske og danske alternativene vurderer Argentina også italienske FREMM-fregatter og spanske Alfa 3000. Ifølge marinesjef Carlos Allievi er behovet for to flerbruksfregatter definert i en prosjektbeskrivelse (DDP) som inngår i landets offentlige investeringsplan.

Likevel er anskaffelse av nye ubåter høyeste prioritet. Prosessen inkluderer både franske Scorpène-klasse og tyske Type 209NG, men fremdriften har vært begrenset siden en intensjonsavtale med Frankrike ble signert.

Thyssenkrupp øker produksjonen av ubåter for Tyskland og Norge

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt