20. september, 2024

Kina satser på tusen «Mektige drager» 

Share

Mens Kina fortsetter å utvide sin flåte med J-20 stealth-jagerfly, med et mål om å nå tusen enheter, står India overfor betydelige utfordringer med å utvikle sitt eget AMCA-jagerfly.

India har som mål å bli uavhengig i produksjonen av jagerfly, og har fått godkjennelse fra regjeringen til å utvikle det avanserte, mellomstore kampflyet AMCA. Imidlertid vil Kina, når AMCA endelig er operativt, allerede ha en betydelig flåte av femte generasjons J-20 «Mighty Dragon» jagerfly, ifølge EurasianTimes.

Kina, som var det andre landet i verden med et operativt femte generasjons jagerfly, jobber nå med teknologi for sjette generasjons jagerfly. J-20, utviklet av Chengdu Aerospace Corporation for Folkets frigjøringshærs flyvåpen (PLAAF), hadde sin første flyvning i 2011 og ble presentert offisielt i 2016. Mer enn 200 av disse jagerflyene er allerede i bruk, og planen er å øke dette til 400 innen 2027 og 1000 innen 2035. Kina har posisjonert minst seks J-20 jagerfly nær grensen til India.

J-20 er designet som et enseters stealth-kampfly for luftoverlegenhet og presise angrep. For å balansere dette har det indiske luftforsvaret satt inn 36 Rafale-kampfly fra Frankrike, stasjonert nær Hasimara flybase i Vest-Bengal.

Les også: Diplomatisk dans: India og Europa styrker båndene 

Selv om det er utfordringer knyttet til motorene på de kinesiske jagerflyene, vil Kina ha en betydelig fordel med nesten ett tiårs erfaring med femte generasjons flyteknologi når AMCA forventes å være operativt. India er fortsatt i utviklingsfasen for sin egen femte generasjons teknologi, inkludert motorteknologi, radarsystemer, elektroniske krigføringssystemer, moderne våpen og annen avansert avionikk, sier pensjonert luftmarskalk Anil Chopra.

Det er et press fra det indiske militæret om å fremskynde utviklingen av AMCA. Cabinet Committee on Security har godkjent omkring 15 000 crore rupees (cirka 1,8 milliarder USD) for design og utvikling av AMCA i mars 2024. Aeronautical Development Agency (ADA), under Defence Research and Development Organisation (DRDO), vil lede utviklingen, mens Hindustan Aeronautics Limited (HAL) vil stå for produksjonen.

Til tross for utfordringene fremhever ADA at AMCA forventes å være på nivå med, eller overgå, andre stealth-jagerfly globalt ved realisering. Men med dagens teknologinivå, vil det være utfordrende for India å følge denne veien alene. Det kan kreve fremskyndet utvikling av både LCA Mk2 og AMCA, samt implementering av MUM-T ‘Loyal Wingman’-teknologien. Samarbeid med andre land kan bli nødvendig for å dele kostnader og risiko.

«Den mektige dragen»: Et mareritt for det amerikanske flyvåpenet?

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt