23. juni, 2026

USAs utenriksminister Marco Rubio om Grønland: – En del av Danmark foreløpig

Share

USAs utenriksminister Marco Rubio skaper nye reaksjoner om Grønland. På spørsmål om øya er en del av Danmark, svarte han: – Foreløpig.

USAs utenriksminister Marco Rubio har igjen skapt debatt om USAs interesse for Grønland, melder Euronews.

Under en høring i utenrikskomiteen i Representantenes hus onsdag ble Rubio spurt av kongressrepresentant Sarah McBride om han var klar over at Grønland faktisk er en del av Danmark.

– Foreløpig, svarte Rubio.

Grønland har vært et betent tema siden Donald Trump vendte tilbake til Det hvite hus. Den amerikanske presidenten har flere ganger sagt at USA bør overta det danske territoriet av hensyn til landets sikkerhet.

Viser til amerikansk sikkerhet

På Verdens økonomiske forum i Davos i januar beskrev Trump Grønland som en stor og ubeskyttet øy.

– Denne enorme ubeskyttede øya er faktisk en del av Nord-Amerika, sa Trump.

– Det er vårt territorium. Det er derfor en grunnleggende nasjonal sikkerhetsinteresse.

Les også: USA åpner nytt gigantkonsulat på Grønland – møtes av protester

Trump har også advart om at Kina eller Russland kan få kontroll over øya dersom USA ikke handler.

Rubio sa onsdag at Trump-administrasjonen er i samtaler med både Grønland og Danmark om bruken av øya til felles forsvar. Han pekte særlig på rakettforsvar.

– Vi er i gang med disse samtalene nå. Jeg mener vi er på et godt sted, sa Rubio.

Militær interesse for Grønland

Ifølge Euronews hadde USA på det meste 17 militære anlegg og mer enn 10.000 soldater på Grønland under den kalde krigen.

I dag driver USA én base på øya, Pituffik Space Base. Det er USAs nordligste militære anlegg. Ifølge det amerikanske romforsvaret brukes basen til varsling av raketter, rakettforsvar og overvåking av verdensrommet.

Trumps spesialutsending til Grønland, Jeff Landry, sa i mai at tiden var inne for at USA igjen satte sitt fotavtrykk på øya. Han har tidligere skapt reaksjoner på Grønland etter å ha sagt at målet hans var å gjøre territoriet til en del av USA.

I januar kom lederne for fem partier i Grønlands parlament med en felles uttalelse rettet mot både Washington og København.

– Vi vil ikke være amerikanere, vi vil ikke være dansker. Vi vil være grønlendere, het det i uttalelsen.

Trumps Grønlandsmani: Slik Arktis ble et geopolitisk brennpunkt 🔒

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt