Alibaba går inn i markedet for smarte briller med en ny modell som kombinerer kunstig intelligens, kamera og gjennomsiktige skjermer. Selskapet håper lanseringen skal styrke satsingen på AI i et stadig mer konkurransepreget marked.
Alibaba har åpnet salget av sine første smarte briller som bruker selskapets egne Qwen-modeller. Produktet markerer et sjeldent skritt inn i forbrukerteknologi for det kinesiske konsernet.
De nye Quark S1-brillene har gjennomsiktige skjermer som legger informasjon direkte over det brukeren ser. Brillene leveres med kamera, beinledningsmikrofoner og utskiftbare batterier som skal vare i opptil ett døgn.
– Målet er å tilby det kinesiske markedet noe som minner om brillene til Meta, skriver Bloomberg om lanseringen.
Satsing på AI og nytt kundefokus
Lanseringen er en del av Alibabas større omlegging til å bli et «AI-først»-selskap. Forrige uke lanserte selskapet en ny samlet Qwen-app som raskt fikk over ti millioner brukere.
– Selskapet opplever en svært sterk beholdning av brukere etter lanseringen, sa konsernsjef Eddie Wu tidligere denne uken.
Qwen-modellene er nå også integrert i Quark-nettleseren på datamaskiner, og brillene skal inngå i en bredere satsing på bærbare enheter.
Quark S1-modellen får en pris på rundt 3 799 yuan (omtrent 5 470 NOK). En enklere modell, Quark G1, lanseres for 1 899 yuan (omtrent 2 735 NOK). Begge bruker Qualcomm Snapdragon AR1-brikken, som er utviklet spesielt for AR-briller.
S1-modellen kan bestilles på Alibabas nettbutikker og i mer enn 600 fysiske butikker i 82 kinesiske byer. Internasjonale versjoner skal etter planen komme neste år.
Les også: Den kunstige revolusjonen – den fjerde industrielle revolusjon 🔒
Kraftig konkurranse i et voksende marked
Markedet for smarte briller i Kina har vokst raskt det siste året. Flere nystartede selskaper har lansert modeller med ulike AI-funksjoner som transkripsjon og navigasjon.
Ifølge analyseselskapet IDC ble det sendt ut 1,6 millioner smarte briller i Kina det siste året, med Xiaomi som markedsleder. Regnes briller med innebygde skjermer med, øker tallet til over to millioner enheter.
– Alibabas inntreden vil helt klart skape nye bevegelser i det kinesiske markedet for smartbriller, sa IDC-direktør Sophie Pan.
I høst lanserte også Meta en ny Ray-Ban-modell med skjermer og håndbevegelser via et armbånd. Modellen er både tyngre og dyrere, men viser retningen markedet kan være på vei.
Alibaba trekker også inn andre deler av sitt økosystem i brilleprosjektet, blant annet nettbutikken Taobao, reisetjenesten Fliggy og betaling med Alipay. I tillegg samarbeider selskapet med NetEase og Tencent for å tilby musikk via NetEase Cloud Music og QQ Music.















