Tesla planlegger å fjerne alle kinesiske komponenter fra biler bygget i USA. Analytikere mener strategien kan lykkes på kort sikt, men at full frikobling fra Kina er lite realistisk.
Tesla ønsker å kutte båndene til kinesiske leverandører i USA-produksjonen for å sikre seg mot nye handelskonflikter og få tilgang til amerikanske støtteordninger. Det sier flere bransjekilder i en reportasje fra South China Morning Post.
Ifølge Curt Hopkins, toppsjef i investeringsplattformen MCQ Markets, følger Tesla en tydelig todelt strategi.
To ulike forsyningskjeder
– I USA skal de av-kinesifisere, spre risikoen og sørge for at de fortsatt får statlige fordeler, sa Hopkins.
Han forklarer at Tesla samtidig gjør det motsatte i Kina.
– Der er de fullstendig lokalisert og avhengige av kinesisk batteri- og komponentteknologi. De vil ha to helt forskjellige forsyningskjeder for bilene.
Hopkins mener risikoen er stor dersom USA sakker ytterligere akterut mens Kina tar ledelsen innen elbilteknologi.
– Den store faren er at kinesiske produsenter kan ende opp med å kontrollere hele teknologikjeden.
Ifølge Tesla Mag vil selskapet stille krav om at leverandører må droppe kinesiske deler til biler som bygges i USA. En full utfasing kan komme innen ett til to år.
Les også: Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere 🔒
Kostnader og kvalitetspress
Hopkins sier Tesla må flytte produksjon hjem og øke batterikapasiteten for å få det til.
– De er blant de mest dynamiske selskapene i verden. Hvis Elon Musk virkelig vil dette, kan han presse det gjennom.
– Å være 100 prosent fri på to år er stort. Hvis du er 80 prosent der om tre år, er det i praksis det samme.
Han tror Tesla vil redusere avtalene med kinesiske leverandører og samtidig presse nordamerikanske leverandører til å kutte Kina-avhengigheten. Men han advarer:
– Å tilfredsstille to herrer er vanskelig.
Geopolitikk gjør oppgaven tyngre
Den uavhengige analytikeren Vivek Kelkar mener utviklingen drives av geopolitikk og nye amerikanske regler som klassifiserer enkelte kinesiske selskaper som «sikkerhetsrisiko».
– Tesla kan hente hjem deler av produksjonen, som sjetonger via «Tesla-terafabs». Men de kritiske mineralene er langt vanskeligere å løsrive fra Kina.
Han understreker at full frikobling ikke er realistisk.
– Det er verken praktisk mulig eller kostnadseffektivt.
Yao Jin ved Miami University sier kostnadene «definitivt vil øke», og minner om at Tesla tidligere måtte bearbeide hele partier på nytt i California etter snarveier i produksjonen.
Hopkins mener til slutt at pris er «den største utfordringen», og at USA fortsatt ligger bak Kina.
– Den amerikanske bilindustrien har mye arbeid igjen for å ta igjen det kinesiske forspranget.
Må Europa ta regningen for Kinas industrielle overkapasitet? 🔒















