Den kinesiske marinen fortsetter å styrke seg i rekordfart ved å sjøsette nye hangarskip. Målet er å nå ta igjen USA og hevde seg på verdenshavene.
På under ti dager har den kinesiske marinen både sjøsatt Fujian, sitt første egentlige hangarskip, i operativ tjeneste 5. november, og startet sjøprøvene 14. november for Sichuan, verdens største helikopter- og dronehangarskip. Samtidig fortsetter Folkets frigjøringshærs marine (PLAN) byggingen av minst to atomdrevne hangarskip.
Selv om den kinesiske flåten siden 2016 har overgått sin viktigste motpart, US Navy, i antall skrog, ligger den fortsatt bak i total tonnasje. Det er grunnen til at Kina nå arbeider målrettet for å fylle gapet med kraftige kampskip – de samme som Henry Kissinger tenkte på da han sa at «et hangarskip er 100 000 tonn diplomati».
Folkerepublikken Kina, som lenge ønsket å unngå å hemme sin økonomiske utvikling ved å skremme konkurrentene, holdt seg lenge til mantraet Deng Xiaoping lanserte da han åpnet landet for internasjonal handel i 1978: «Skjul styrken din og avvent tiden.» Etterfølgerne holdt seg til dette rådet helt til Xi Jinping fikk full makt i 2013. Da Kina var blitt verdens nest største økonomi, anså han landet som en konkurrent til resten av verden og mente at Kina måtte kunne beskytte sine interesser uansett hvor i verdenshavene de befant seg. USA ble dermed landets viktigste motstander og målestokken for den kinesiske marinen. Med støtte fra sin enorme skipsindustri startet Kina en formidabel oppbygging av sjøstridskreftene, i et tempo aldri sett tidligere.
Les også: Kina utvider sin militære tilstedeværelse i Indo‑Stillehavet
Vil du lese mer? Tegn et abonnement i dag, samtidig som du hjelper oss med å lage flere nyhet- og dybdesaker om internasjonale relasjoner, geopolitikk og sikkerhet
– Japans nye statsminister er ikke en Kina-hauk, men en pragmatiker 🔒












