Beijing slår ned på innlegg som anses som for pessimistiske eller splittende, i lys av landets økonomiske nedgang. Flere profilerte influensere er allerede blitt straffet.
Le Monde melder at den kinesiske regjeringen har startet en omfattende kampanje mot «negative følelser» på nettet. Målet er å skape det myndighetene kaller «et mer sivilisert og rasjonelt nettmiljø». Kampanjen, som startet 22. september, ledes av Cyberspace Administration of China (CAC) – organet som kontrollerer og sensurerer landets digitale sfære.
Pessimisme og klage forbudt
Blant de første som ble rammet er den populære veiledningslæreren Zhang Xuefeng, kjent for sine ærlige råd om hvordan kinesiske studenter bør søke seg til gode universiteter.
– Et godt resultat på opptaksprøven betyr mindre enn en god søknadsstrategi, pleide Zhang å si i sine videoer.
Han er nå utestengt fra å livestreame. Ifølge myndighetene skal kampanjen slå ned på fire typer uønsket atferd, blant annet spredning av «overdrevet pessimisme» og uttrykk som formidler håpløshet eller resignasjon. Slike ytringer kan slettes uten forvarsel – uansett om de ligger i tekst, video eller kommentarer.
«Klasseskille» og angst
Myndighetene retter seg også mot innlegg som «skaper motsetninger mellom grupper». En annen influencer, Hu Chenfeng, ble midlertidig utestengt etter å ha laget videoer som sammenlignet «Android-folk» og «Apple-folk». Kritikere mente han «vekker klasseforakt».
Kampanjen omfatter også brukere som sprer panikk, falske nyheter eller voldelige videoer. Sosiale medier som Weibo, Douyin, Kuaishou og Xiaohongshu pålegges nå å fjerne innhold som vurderes som «problematisk», ellers risikerer de sanksjoner.
Ungdom uten håp
Tiltaket kommer samtidig som Kina opplever økonomisk nedgang, eiendomskrise og rekordhøy arbeidsledighet blant unge – 18,9 prosent i august. Videoer av nyutdannede som jobber som bud eller sover på sovesaler er blitt fjernet fordi de «sprer negative følelser».
Regjeringen forsvarer kampanjen som et tiltak for å «bygge et felles åndelig hjem for hundrevis av millioner mennesker». Kritikerne mener den i praksis skal fjerne misnøye og fremme en ensidig, optimistisk nasjonalfølelse i tråd med president Xi Jinpings «Kinesiske drøm».
Reaksjon på ungdomsprotester
Kampanjen er også rettet mot livsstilstrender som «tang ping» («å ligge flat») og «bai lan» («la det råtne»), som uttrykker ungdommens tretthet og apati. Sosiologen Li Chunling fra det kinesiske vitenskapsakademiet forklarte i 2021 at fenomenet «å ligge flat» er «en rasjonell reaksjon på et samfunn med for stort press».
– Det er ikke opprør, men en form for psykisk selvbeskyttelse, sa hun.
Bevegelsen har til og med inspirert et klesmerke i Shanghai kalt «Monday Sleeping Club», med slagordet «bli i senga på mandager» – en ironi som nå er uønsket i myndighetenes nye, «rensede» digitale univers.