Ukraina viste fram VATAG — en tung, ubemannet bakkekjøretøyplattform med kunstig intelligens.
Ukraina presenterte en ny generasjon av robotkrigføring da utviklerne viste frem VATAG på forsvarsteknologikonferansen Brave1 Defense Tech Valley 2025 16. september, melder Defense Express.
Systemet er utviklet for både kamp- og støtteoppdrag og kan bære mer enn to tonn last. Ifølge arrangørene og produsenten kombinerer plattformen autonomi, stor nyttelast og modularitet.
Hva kan den gjøre?
VATAG er bygget som en flerbruks tung robot som skal kunne transportere våpen, utstyr og forsyninger — og i visse konfigurasjoner delta i direkte kamp. Utviklerne sier kjøretøyet kan frakte mer enn to tonn nyttelast.
Plattformen kan brukes i både strid og logistikk, og er ment å støtte lette infanteri- og forsyningsenheter. Ifølge presentasjonen kan den også fungere som en mobil strømkilde for å forlenge feltkommunikasjon og logistikk.
Les også: Ukraina setter av tomt til ny Rheinmetall-fabrikk
– Hovedmålet vårt er å spare soldaters liv ved å flytte risikofylte oppgaver over til robotsystemer, sier Anatoliy Nikitin, prosjektleder for VATAG, i en uttalelse til Defense Express.
Autonomi og overlevelsesevne
Kjøretøyet har en hybrid fremdriftsløsning som skal gi både rekkevidde og stillere drift i elektrisk modus for skjult fremrykning. Integrert programvare skal gi autonom navigasjon og oppdragsstyring, slik at systemet kan tilpasse seg skiftende stridsbetingelser.
Utviklerne fremhever også robust kommunikasjonsteknologi: flere redundante kanaler og automatisk valg av forbindelse for å opprettholde telemetri og kontroll selv under elektronisk krigføring.
Modulært økosystem
VATAG er planlagt som kjernen i et bredere H-UGV-økosystem. Blant komponentene er et nasjonalt utviklet kampmodul bevæpnet med en 25 mm automatkanon, samt programvare som skal utvide autonomi fra navigasjon til enkelte beslutningsstøttefunksjoner.
Utviklernes veikart peker mot flere lastkonfigurasjoner, økt kompatibilitet og skalerbarhet for ulike oppdragsscenarier. Med tung nyttelast og KI-integrasjon signaliserer prosjektet at Ukraina vil gå videre fra enklere ubemannede biler mot fullverdige robotstridsplattformer.