Ukrainske angrep på russiske raffinerier har lammet store deler av landets drivstoffproduksjon. I Øst-Russland meldes det allerede om lange køer på bensinstasjoner og rekordhøye priser.
Historiske prisnivåer
I august nådde engrosprisene på både bensin og diesel rekordnivåer, etter at en tredel av Russlands raffineringskapasitet er blitt rammet siden våren. Gjentatte ukrainske droneangrep har slått ut store deler av produksjonen, melder bne IntelliNews.
– Tidligere ble anlegg skadet én gang, produksjonen gikk ned, men var tilbake etter noen uker. Nå skjer angrepene i serier og gjentas mot de samme raffineriene, skriver den russiske Telegram-kanalen Nezygar.
Flere av landets største anlegg, som i Rjazan, Novokujbysjevsk, Syzran, Volgograd og Afipskij, har fått kritiske produksjonslinjer stanset. Rjazan står for fem prosent av Russlands totale kapasitet, men har nå halvert driften. Også i Novokujbysjevsk er deler av produksjonen ute av drift, mens råleveranser til Lukoils store anlegg i Volgograd er stanset.
Langtrekkende droner
Ifølge Nezygar bruker Ukraina nå droner med rekkevidde på opptil 1500 kilometer. Dermed kan de nå raffinerier i Volga-regionen og til og med eksporthavner som Ust-Luga og Novorossijsk. Druzhba-rørledningen, en av hovedårene for russisk oljeeksport til Sentral-Europa, skal også ha vært mål.
– Hver gang en hydrokrakker eller reformeringsenhet blir truffet, betyr det måneder med nedetid, advarer kanalen.
Les også: Droner, dollar, forsvar og krigen i Ukraina 🔒
Russiske raffinerier ble i stor grad bygget med vestlig utstyr fra selskaper som Shell og Haldor Topsøe. Etter sanksjonene i 2022 har Russland ikke lenger tilgang til reservedeler eller kjemikalier som må byttes hvert tredje år. Kinesiske erstatninger finnes, men de er mindre effektive og krever omfattende ombygging.
Geografisk ubalanse
Nezygar peker også på et voksende problem: De fleste raffineriene ligger i den europeiske delen av landet, mens forbruket øker i øst. Det betyr at drivstoff må fraktes tusenvis av kilometer til regioner som Primorje, noe som både øker kostnadene og gjør forsyningen mer sårbar.
– Kartet over russiske raffinerier viser et strategisk problem. Hovedkapasiteten ligger vest, mens behovet vokser i øst, forklarer kanalen.
Nye trusler
Tidligere var ukrainske droner for små til å gjøre annet enn å starte mindre branner. Nå er situasjonen endret, og Ukraina tester til og med egne krysserraketter. Den nye Flamingo-raketten skal ha en rekkevidde på hele 3000 kilometer. Dersom det stemmer, kan selv Russlands største raffineri i Omsk være innen rekkevidde.
– Etter hvert som rekkevidden øker, blir anlegg som tidligere var trygge nå truet. Å beskytte alle raffinerier fra Kaliningrad til Det fjernøsten er praktisk talt umulig, skriver Nezygar.
Konklusjonen er tydelig: – Russlands olje- og gassindustri, som før var en styrke, har blitt et svakt punkt.