Sovjetkonstruert An-24 styrtet nær grensen til Kina – understreker Russlands avhengighet av aldrende fly og sanksjonspreget luftfart
Et nesten 50 år gammelt passasjerfly av typen Antonov An-24 styrtet torsdag i Amur-regionen i det østlige Russland.
Ulykken, som krevde livet til rundt 49 mennesker om bord, kaster nytt lys over Russlands økende avhengighet av gamle sovjetiske fly i en tid med knappe ressurser og omfattende vestlige sanksjoner, melder TVP World.
Dramatisk ulykke med tragisk utfall
Vrakrestene ble funnet i et avsidesliggende område i Amur-regionen, nær grensen til Kina. Flyet, som tilhørte Angara Airlines, skal ha vært på vei til byen Tynda da det styrtet under innflyvningen. Ifølge russiske myndigheter er det ingen overlevende.
Statsmediet TASS rapporterer at flyet ble produsert i Kyiv i 1976 og hadde sin første flyvning samme år. Til tross for sin alder, fikk det i 2021 forlenget sitt luftdyktighetssertifikat helt fram til 2036 – altså hele 60 år etter det ble satt i drift.
Rekke av tidligere hendelser
An-24-flyet hadde vært involvert i flere hendelser tidligere. Den mest alvorlige skjedde i 2018, da flyets venstre vinge traff en lysmast etter å ha kjørt av rullebanen. I 2019 måtte det snu på grunn av generatorfeil, og i mars 2024 oppstod en feil i radiosystemet. I 2022 ble også varslingssystemet for innflyvning utløst under en annen hendelse.
Ulykken fremhever hvordan Russlands sivile luftfart i økende grad baserer seg på utdaterte fly. Etter at Vesten innførte sanksjoner mot Russland som følge av invasjonen av Ukraina, har landet slitt med å få tak i reservedeler til moderne fly av vestlig opprinnelse, som Boeing og Airbus.
Les også: Russland lanserer ny direkte flyrute til Nord-Korea fra Moskva
Smugling av flydeler er blitt en stor industri. Ifølge den finske allmennkringkasteren Yle importerte Russland flydeler verdt minst én milliard euro etter 2022, inkludert motorer og elektronikk. Leverandørland omfatter Tyrkia, Kina, Gabon og De forente arabiske emirater.
Flere ulykker og økende risiko
Russiske luftfartsmyndigheter har rapportert en markant økning i hendelser de siste årene. En rapport fra Novaya Gazeta Europe viser en økning på 188 prosent i sivile luftfartshendelser fra januar til november 2022 sammenlignet med året før, og ytterligere 29 prosent økning i 2024.
– Det er verken helt trygt eller pålitelig å være avhengig av smuglede deler, sa Alexander Lanetsky fra det sivile luftfartsbyrået Friendly Avia Support.
“Flygende traktorer” i kaldt klima
An-24-flyene, kjent for sin robusthet og tilpasningsevne i kaldt klima, er populære i Sibir fordi de kan operere på isete striper og under tøffe værforhold. Omtrent 1340 slike fly ble produsert i Sovjettiden, og ifølge Reuters er 75 fortsatt i drift.
Angara Airlines, basert i Irkutsk, hadde før ulykken ti slike fly i flåten, alle over 49 år gamle. Sammen med et annet sibirsk flyselskap ba Angara i 2023 om at levetiden til Antonov-flyene måtte forlenges.
Et system under press
Mens Russland strever med å vedlikeholde og erstatte aldrende flyflåter, har landet også mistet tilgang til internasjonale samarbeid og sikkerhetsdata. Sammen med tapet av offisiell sertifisering fra luftfartsmyndigheter i EU og USA, gjør dette at russisk luftfart fremstår som stadig mer isolert og risikoutsatt.
Ulykken i Amur-regionen vil trolig føre til ytterligere debatt om sikkerheten i russisk luftfart, og om hvorvidt det er forsvarlig å fortsette å bruke fly konstruert for mer enn seks tiår siden – i en sektor hvor liv og død avgjøres av hver eneste komponent.
Russlands statsminister vil bygge flere flyplasser: Øker statlige utgifter i krigsøkonomien