Navantia har kjøllagt første korvett i ny kontraktsrunde med Saudi-Arabia – tre skip skal leveres innen 2028
Det spanske verftet Navantia har nå startet byggingen av det første krigsskipet i en ny serie korvetter for det saudiarabiske sjøforsvaret. Kjølstrekkingen ble markert onsdag ved verftets anlegg i San Fernando i Cádiz-provinsen. Skipet skal hete HMS Al-Madinah og er Navantias 571. byggprosjekt, ifølge Naval News.
– Dette markerer et viktig steg i samarbeidet mellom Navantia og Royal Saudi Naval Forces (RSNF), skriver selskapet.
Til stede under seremonien var blant andre viseadmiral Mohammed Abdlrahman Alghuraybi fra det saudiarabiske sjøforsvaret og Saudi-Arabias ambassadør til Spania, prinsesse Haifa bint Abdulaziz Al-Mogrin.
Tre skip i produksjon
Etter kjøllengingen ble den første stålplaten til det tredje fartøyet i serien kuttet, noe som betyr at produksjonen av alle tre korvettene nå er i gang. Den første leveres fra Spania, mens de to neste skal ferdigstilles i Saudi-Arabia med installasjon og testing av våpensystemer.
– Vår samarbeidspartner RSNF har signert en minneplakett som ble sveist inn av en Navantia-arbeider, skriver selskapet.
Les også: Saudi-Arabia kjøper tre nye korvetter fra Spania
Den siste korvetten i serien er planlagt levert i 2028. Som en del av kontrakten skal Navantia også stå for opplæring av rundt 100 saudiarabiske ingeniører og levere logistikkstøtte, trening og teknisk evaluering i samarbeid med den spanske marinen ved marinebasen i Rota.
Krigsskip basert på Avante 2200-designet
De tre nye fartøyene vil være identiske med den første serien Navantia tidligere har levert til Saudi-Arabia. Korvettene er basert på verftets Avante 2200-modell og har kapasitet for overvåking av sjøtrafikk, redningsoperasjoner og beskyttelse av strategisk infrastruktur.
I tillegg har fartøyene mulighet for anti-ubåt-, anti-luft-, anti-overflate- og elektronisk krigføring, samt etterretning og kommandooperasjoner.
Gir store ringvirkninger i Cádiz
Kontrakten representerer anslagsvis fire millioner arbeidstimer i Cádiz-regionen og skaper opptil 2 000 arbeidsplasser, både direkte og indirekte.
Navantia opplyser at fartøyene vil inneholde en rekke egne systemer, blant annet HAZEM kampsystem (utviklet med SAMINavantia), HERMESYS kommunikasjonssystem, DORNA ildledningssystem, samt kontrollsystemer, brointegrasjon og motorer produsert på lisens. Verftets vedlikeholdsavdeling vil også bidra under utrustningen i San Fernando.
Madrid i opprør: Høyresiden krever nyvalg – venstresiden i opprør mot opprustning