30. januar, 2025

SUA lansert: Uruguays nye flyselskap samarbeider med airBaltic

Share

SUA skal koble Uruguay tettere til Sør-Amerika og gjenreise Uruguays nasjonale luftfart etter år uten et flaggselskap

Det nye nasjonale flyselskapet SUA (Sociedad Uruguaya de Aviación) ble offisielt lansert tirsdag under en pressekonferanse på Carrasco internasjonale lufthavn i Montevideo.

Selskapet ønsker å etablere flyplassen som en regional logistikkhub ved å redusere reisetid og kostnader til destinasjoner i Mercosur-landene og Chile, melder MercoPress.

Turistminister Eduardo Sanguinetti understreket at SUA vil starte operasjoner i andre halvdel av 2025, og advarte mot sammenligninger med tidligere nasjonale flyselskaper. Likevel har SUA-sjef Antonio Rama tidligere erfaring som leder for U-Air, en kortvarig lavprisoperatør mellom 2003 og 2005.

Partnerskap med airBaltic

Rama fremhevet viktigheten av SUA sitt samarbeid med det latviske flyselskapet airBaltic.

– Latvia har en befolkning på omtrent samme størrelse som Uruguay, men har en nasjonal operatør som gir større kontroll over priser, ruter og tjenester. Dette er en modell vi ønsker å følge, sa han.

SUA vil bruke Airbus A220-300, som er produsert i Canada, med planlagt oppstart i fjerde kvartal av 2025. Selskapet er imidlertid fortsatt i prosessen med å fullføre nødvendige tillatelser, noe som vil ta fire til fem måneder.

Presidenten i airBaltic, Martin Gauss, forklarte at samarbeidet springer ut av selskapets partnerskap med Airbus.

– Vi har 49 av disse flyene og bruker dem til å tilby 140 ruter fra et lite land som Latvia. Uruguay, som er større, vil ha minst like store muligheter, sa Gauss.

Ambisjoner for vekst

SUA planlegger å koble sammen viktige byer i Uruguay, Argentina, Brasil, Chile og Paraguay innen utgangen av året. Ifølge uruguayanske medier har selskapet finansiering fra Saudi-Arabia, men Rama har avvist disse påstandene.

Les også: Uruguays skogbrukssektor skal skape 30 000 nye arbeidsplasser fra 2025

Den første flåten vil bestå av seks fly, som fases inn over 18 måneder. Innen tre år er målet å utvide til ti fly.

– Vi ønsker å presentere en solid forretningsmodell som adresserer utfordringene med flyforbindelser i Latin-Amerika, sa Rama.

Etablerer vedlikeholdssenter

SUA markerte sin internasjonale debut på papiret under den internasjonale reiselivsmessen FITUR i Spania 28. januar 2024. Ett år senere, 28. januar 2025, skal selskapet kunngjøre detaljer om oppstarten, som også innebærer en ny forretningsmodell for storstilt wet-leasing i regionen.

Selskapet har som mål å etablere det første vedlikeholdssenteret for Airbus A220 i Sør-Amerika, samt en fullverdig flysimulator for pilottrening innen fem år. Det meste av finansieringen kommer fra privat kapital i Saudi-Arabia, ifølge en pressemelding.

Uruguays regjering har gitt sin støtte til initiativet, som samsvarer med nylige utbygginger av flyplasser i Salto, Paysandú, Rivera og Punta del Este.

Ny satsing etter tidligere fiaskoer

SUA-sjef Antonio Rama har lang erfaring innen luftfart og er i dag kaptein på Qatar Airways’ Boeing 777-flåte. Tidligere forsøkte han å etablere U-Air, et lavprisflyselskap som ville konkurrere med Uruguays tidligere nasjonale flyselskap, PLUNA. U-Air gikk imidlertid konkurs etter at det ikke fikk tillatelse til å fly til Buenos Aires’ Aeroparque Jorge Newbery.

PLUNA (Primeras Líneas Uruguayas de Navegación Aérea) opererte i 76 år før det ble avviklet i 2012 under president José Mujica, som nektet å fortsette statlig finansiering av selskapet. Flere andre flyselskaper har forsøkt å operere under uruguayansk flagg, inkludert Buquebús Airlines, Amaszonas Uruguay og Alas Uruguay, men alle var kortvarige.

I en wet lease-avtale leverer utleieselskapet både fly og mannskap og har operativ kontroll over flygingene. Alternativet, en dry lease, innebærer at leietakeren bruker sitt eget mannskap og styrer driften selv.

Airbus A220 ble opprinnelig utviklet av Bombardier Aerospace i Canada som CS-serien, før prosjektet ble en del av Airbus Canada Limited, et samarbeid mellom Airbus og Quebecs myndigheter.

EU og Mercosur fullfører frihandelsavtale tross fransk motstand

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt