26. november, 2024

Rheinmetall åpner fabrikk i Ukraina: Produserer avanserte pansrede kjøretøy

Share

Den tyske våpenprodusenten Rheinmetall har åpnet sin første fabrikk i Ukraina, og ytterligere en fabrikk nærmer seg ferdigstilling,

Ifølge selskapets administrerende direktør Armin Papperger, satser Rheinmetall nå på å produsere avanserte pansrede kjøretøy og ammunisjon i Ukraina. Det første eksemplaret av deres infanterikjøretøy (IFV) Lynx forventes å rulle av samlebåndet innen årets slutt, melder Defence Blog.

Papperger avslørte også planer om å bygge flere fasiliteter, inkludert en ammunisjonsfabrikk og et spesialanlegg for produksjon av krutt.

– Vi er fullt forpliktet til å støtte Ukrainas forsvarsindustri og sikre at nødvendig utstyr kan produseres og vedlikeholdes innenlands, uttalte Papperger.

Lynx – fleksibelt og robust

Lynx IFV, som først ble lansert i 2016, er et flaggskip for Rheinmetall. Det er designet for å tåle krevende forhold på slagmarken, samtidig som det kan tilpasses ulike oppdrag. Kjøretøyet finnes i to hovedversjoner: KF31-modellen, som veier opptil 38 tonn, har en motor med 755 hestekrefter og kan nå hastigheter på opptil 65 km/t. Den større KF41-varianten veier opptil 50 tonn og drives av en motor med 1 140 hestekrefter, med en toppfart på 70 km/t.

Les også: Rheinmetall og Honeywell inngår strategisk samarbeid

Lynx har pansring laget av ballistisk stål med dobbel skrogforsterkning for å redusere skader fra eksplosjoner. I tillegg har det modulær pansring med metall- og keramikkelementer, som beskytter mot 25-mm panserbrytende prosjektiler på avstander ned til 500 meter. Kjøretøyets forsterkede skrog gir også beskyttelse mot eksplosiver med opptil 10 kg TNT. Det er dessuten mulig å integrere et aktivt beskyttelsessystem (APS) for å motvirke panserverntrusler.

Sikkerhet i fokus

Et viktig aspekt ved Lynx er fokuset på mannskapets sikkerhet. Ammunisjonen lagres separat fra mannskapsrommet for å minimere risiko ved et eventuelt gjennombrudd i panseret. Kjøretøyets design gir god plass i kabinen, slik at selv om én del av kjøretøyet skulle bli truffet, vil resten av mannskapet og eventuelle soldater utenfor fortsatt være beskyttet.

Med en modulær arkitektur kan Lynx tilpasses ulike kamp- og støtteoppgaver. Denne fleksibiliteten reduserer behovet for omfattende trening, siden kjernesystemene er de samme på tvers av variantene, noe som forenkler logistikk og operasjonell støtte.

Leonardo og Rheinmetall etablerer ny europeisk fellesforetak for pansrede kjøretøy

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt