23. november, 2024

EU hjelper Nord-Makedonia og Bulgaria med å løse jernbanetvist

Share

Nord-Makedonia og Bulgaria har blitt enige om å gjenoppta byggingen av en lenge forsinket jernbanelinje mellom de to hovedstedene og løse deres nylige konflikt.

EU uttalte sent onsdag at et høytstående møte i Brussel ser ut til å ha løst uenigheten om byggingen av en lenge foreslått jernbanelinje mellom Nord-Makedonia og Bulgaria. Dette melder blant annet Balkan Insight.

Tidligere i år argumenterte den nyvalgte regjeringen i Nord-Makedonia for at jernbanelinjen, som er en del av den paneuropeiske korridoren 8, den europeiske TEN-Ts (det transeuropeiske transportnettverk) overordnede transportregulering og NATOs mobilitetskorridor, er for kostbar og risikerer å ende opp som en blindvei ved grensen. De beskyldte Bulgaria for ikke å arbeide like hardt med sin del av linjen.

– De to landene ble enige om å føre en regelmessig dialog på høyt nivå og opprette en felles arbeidsgruppe for korridor 8, uttalte Europakommisjonen etter møtet mellom transportdepartementene i begge landene i Brussel.

– De respektive departementene vil arbeide mot å finne en koordinert teknisk løsning for byggingen av den grensekrysende delen av korridoren, la de til.

I fjor sommer kritiserte Nord-Makedonias nye transportminister, Aleksandar Nikoloski, prosjektet og mente at den delen som allerede er under bygging i Nord-Makedonia var for dyr, med en kostnad på minst 20 millioner euro per kilometer.

Han beskyldte også Bulgaria for å ikke ha et prosjekt for sin side av grensen, eller et felles prosjekt for grensekoblingen, som ville kreve en tunnel. Bulgaria insisterer på at dokumentasjonen for byggingen av linjen på deres side allerede er ferdig.

Les også: Strategisk tognett fra Tyskland til Finland styrker utvikling og sikkerhet

Nikoloski kunngjorde at landet ville trekke tilbake sine kommisjonsmedlemmer som var involvert i budet om å bygge den tredje og siste fasen av jernbanelinjen som går fra Kriva Paslanka i Nord-Makedonia til den bulgarske grensen.

En anbudsprosess for denne strekken, initiert av den forrige regjeringen, hadde mislyktes.

Denne jernbanetvisten førte til ytterligere spenninger i de allerede anstrengte relasjonene med Sofia. Begge landene er allerede i en konflikt om makedonsk identitet og historie, som Bulgaria bruker for å blokkere starten på Nord-Makedonias EU-opptakssamtaler.

Nord-Makedonias statsminister, Hristijan Mickoski, som tiltrådte i mai, foreslo denne sommeren å omdirigere midler fra korridor 8 til en del av korridor 10. EU svarte raskt med at en slik omplassering av midler ikke er tillatt.

Finansiell støtte til korridor 8, som til slutt skal knytte den albanske havnen i Durres, via Nord-Makedonia, til den bulgarske Svartehavs-havnen i Burgas, inkluderer et tilskudd fra EU samt midler fra Den europeiske investeringsbanken og Den europeiske banken for gjenoppbygging og utvikling (EBRD).

Mickoski antydet at det ville være økonomisk klokere å oppgradere kvaliteten på den eksisterende jernbanelinjen, som er en del av korridor 10, som går fra den greske havnen i Thessaloniki gjennom Skopje til Serbia og EU.

Etter møtet i Brussel endret Nord-Makedonias transportdepartement torsdag sin holdning:

– I tråd med ånden i den europeiske integreringsprosessen og behovet for modernisering forblir vi fullt engasjert i byggingen av den østlige delen av jernbanekorridoren 8, sa departementet til nasjonale kringkaster, MRTV.

Bulgaria stanser midlertidig utvidelsen av gasslageret Chiren på grunn av etterforskning

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt