23. november, 2024

Iransk bildel-eksport til Russland skyter i været: Men kvaliteten?

Share

Iranske og russiske bilprodusenter satser på tett samarbeid for å møte nye markedsmuligheter etter at vestlige selskaper har trukket seg ut av Russland. Samtidig møter de utfordringer knyttet til kvalitet og konkurranse.

Iranske eksport av bildeler til Russland har økt med 450 prosent siden 2022, og har nå nådd en verdi på 66 millioner dollar. Denne betydelige veksten skjer i en tid der Russland og Iran styrker sine økonomiske bånd, ettersom begge land er underlagt vestlige sanksjoner. På bilutstillingen MIMS Automotive i Moskva 27. august ble det klart at russiske og iranske bilprodusenter nå undersøker muligheter for samarbeid, spesielt etter at mange vestlige selskaper har forlatt det russiske markedet som følge av Ukraina-invasjonen, skriver IntelliNews.

Representanter fra de iranske bilprodusentene Khodro og Saipa uttrykte håp om at den økte eksporten vil bidra til å styrke handelen mellom landene og dekke den voksende etterspørselen etter bildeler i Russland. Under utstillingen diskuterte Irans viseindustri-, gruve- og handelsminister, Farshad Moghimi, med representanter fra AvtoVAZ om mulighetene for å levere deler til den russiske bilindustrien. Moghimi foreslo å opprette et konsortium for å levere iranske produkter til Russland.

Tidligere i år signerte det iranske bilselskapet SAIPA en avtale om å eksportere 45 000 kjøretøy til Russland i løpet av det persiske året som startet 21. mars 2023. I tillegg ble en iransk versjon av «Sandero», basert på Renault Logan-plattformen, lansert for både iranske og russiske markeder, utviklet med hjelp fra AvtoVAZ. Irans industriminister, Reza Fatemi Amin, opplyste at det foreligger foreløpige avtaler om at denne bilen skal produseres i både Russland og Iran.

Men iranske bilprodusenter møter utfordringer på veien til suksess i det russiske markedet. Tidligere forsøk fra Iran Khodro (IKCO) på å eksportere biler til Russland mellom 2007 og 2009 var problematiske, med klager på at bilene slet med det kalde russiske klimaet og hadde dårlig kvalitet på delene.

Les også: Russland sender luftvernsystemer til Iran etter Hamas leder ble drept

Ekspert på den russiske bilindustrien, Alexander Stepanov, har uttrykt skepsis til lønnsomheten ved å importere enkelte iranske bilmodeller, med henvisning til økonomiske utfordringer og kvalitetsproblemer.

Til tross for disse utfordringene ser både Russland og Iran potensialet i sitt bilsamarbeid. AvtoVAZ, som produserer Lada, planlegger å gå inn på det iranske markedet i år, med planer om å selge modeller lokalt som en del av det voksende samarbeidet med iranske SAIPA.

AvtoVAZ-president Maxim Sokolov uttalte i april at selskapet ser på Iran, som solgte over 1 million biler i fjor, som et lovende marked for sine rimelige kjøretøy. Selskapet har til hensikt å fortsette med sine planer til tross for nylige eskaleringer i Midtøsten.

Mens både Russland og Iran står overfor internasjonale sanksjoner, søker deres bilindustrier støtte og nye markedsmuligheter hos hverandre. Likevel må de overkomme kvalitetsbekymringer og sterk konkurranse fra kinesiske importvarer for å lykkes i sine respektive markeder.

Russland har ikke stoppet bilimporten til tross for den pågående krigen, og samarbeidet med Kina om bilimport har økt, enten direkte eller gjennom sentralasiatiske stater. Den russiske bilsektoren er i ferd med å komme tilbake til produksjonsnivået på én million biler i året, men sektoren har endret seg dramatisk, med kinesiske modeller som har fått en russisk vri.

Ny jagerfly-æra: Sør-Korea får F-35 mens Iran ser mot Russland

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.

Les mer

Siste nytt