25. september, 2025

USA-toll på stål og aluminium skaper hodebry for europeisk industri

Share

Europeiske eksportører sliter med å dokumentere opprinnelsen på stål og aluminium i produkter som selges til USA.

Nye amerikanske krav gir både merarbeid og høyere kostnader, melder Euro News.

Krav om sporbarhet

USA innførte i juni en toll på 50 prosent på stål og aluminium fra EU. I august ble ordningen utvidet til å omfatte 407 nye produktkategorier – blant annet brannslukkere, maskindeler, vindturbiner og byggematerialer som inneholder stål eller aluminium.

– Å fastslå nøyaktig hvor stålet eller aluminiumet er produsert under «melt and pour»-regelen er svært komplisert, og krever samarbeid mellom flere leverandørledd, sa en talsperson for den europeiske bilprodusentforeningen ACEA til Euronews.

Hun påpekte at utfordringen blir større når en enkelt del faller inn under flere tollkategorier samtidig, for eksempel stål, aluminium og kobber.

Les også: Fra geopolitikk til geoøkonomi🔒

Store kostnader for bilindustrien

Mange av delene som brukes i bilproduksjon er nå rammet av tollkravene, selv om de fleste ferdige bilprodukter foreløpig står utenfor.

– Noen bilprodusenter opplever allerede betydelig økonomisk belastning, sa ACEA, som fortsatt kartlegger de totale kostnadene for sektoren.

Det samme gjelder maskinverktøyindustrien.

– Tollreglene legger betydelig press på sektoren, øker kostnader og skaper usikkerhet for europeiske eksportører, uttalte CECIMO, den europeiske bransjeforeningen for produksjonsteknologi.

EU håper på lettelser

EU lyktes ikke i å få unntak fra toll på stål og aluminium i handelsavtalen som ble inngått i juli. Brussel håper nå å få på plass kvoteordninger som kan dempe byrden for europeiske eksportører.

Avtalen fra august innebærer at USA skal senke tollen på EU-biler fra 27 til 15 prosent, men denne reduksjonen er foreløpig ikke gjennomført.

Europas elbilambisjoner kan avgjøres i sentralasiatiske gruver 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt