Eksportvolumet av ukrainske landbruksvarer via veitransport mer enn doblet seg i løpet av de første ni dagene av februar sammenlignet med samme periode i januar.
Ifølge eksperter fra Spike Brokers nådde volumet av landbrukseksport på vei 88 500 tonn i starten av februar, en markant økning fra januar, viser data fra det ukrainske landbruksanalysebyrået APK-Inform.
Den største veksten ble registrert ved grenseovergangene til Polen og Romania, som tradisjonelt er blant de viktigste transportrutene for ukrainske varer inn i EU.
Økningen skjer til tross for tidligere protester fra bønder i Polen og Moldova, som frykter konkurranse fra billig ukrainsk korn.
Økende eksport til tross for motstand
Eksporten til Polen økte fra 22 200 tonn i januar til 36 300 tonn i februar, mens eksporten til Romania steg fra 8 700 tonn til 23 200 tonn. Også eksporten via Ungarn og Moldova økte, der volumene nådde henholdsvis 11 200 tonn og 11 100 tonn. De laveste volumene ble registrert ved den slovakiske grensen, hvor eksporten likevel mer enn doblet seg fra 2 800 tonn til 6 600 tonn.
Økningen skjer samtidig som ukrainsk korneksport har vært kilde til opptøyer i flere av nabolandene. Bønder i Polen, Moldova og Romania har flere ganger protestert mot import av ukrainske landbruksvarer, som de mener presser prisene og truer deres egen produksjon. I Polen har bønder blokkert grenseoverganger og motorveier i protest mot det de ser som urettferdig konkurranse, og lignende aksjoner har funnet sted i Moldova.
Les også: Ukrainsk landbruksselskap oppgraderer kornlagre og kornsiloer
Polske bønder har tidligere demonstrert mot ukrainsk matimport, bakgrunnen var at EU i januar 2024 forlenget suspensjonen av importavgifter og kvoter på ukrainsk korn til 2025, noe som førte til en økning av ukrainske landbruksprodukter på det polske markedet. Dette skapte bekymring blant polske bønder for at deres egne produkter skulle bli utkonkurrert, ifølge Nationen.
Til tross for disse utfordringene fortsetter ukrainsk eksport å finne veier inn i EU-markedet. Samtidig forhandler ukrainske myndigheter med EU for å sikre fortsatt fri tilgang til det europeiske markedet, spesielt ettersom den midlertidige tollfriheten for ukrainske varer kan bli revurdert.
Solsikkeolje og kyllingkjøtt blant de viktigste eksportvarene
Blant de mest eksporterte varene i denne perioden var solsikkeolje med et volum på 10 300 tonn og kyllingkjøtt med 7 300 tonn. Ukraina har lenge vært en stor eksportør av solsikkeolje, og til tross for logistiske utfordringer fortsetter landet å levere store mengder til europeiske markeder.
Økte transportkostnader skaper nye utfordringer
Rapporten fra Spike Brokers peker på at transportkostnadene for både innenlands og internasjonal veifrakt har steget sammenlignet med tidligere perioder, noe som kan påvirke konkurranseevnen til ukrainske varer.
For transport med tipplastbiler fra Ternopil-regionen i Ukraina til Sentral- og Nord-Italia var prisene mellom 105 og 132 euro per last, mens transport til sentrum av Bulgaria lå mellom 78 og 110 euro.
For transport med kapelltrailer fra samme område var ratene til Sentral- og Nord-Italia mellom 80 og 115 euro, og til sentrum av Bulgaria mellom 72 og 85 euro.
Økningen i transportkostnader, kombinert med vedvarende spenninger med nabolandene, gjør at Ukraina må balansere mellom å opprettholde eksporten og håndtere den økende motstanden fra bønder i EU.