USAs høyesterett har bestemt at TikToks kinesiske eiere må selge plattformen, men president Donald Trump gir dem nå enda mer tid – i påvente av et forhandlingskort mot Beijing.
TikToks skjebne i USA henger fortsatt i en tynn tråd. Den kinesiske appen skulle vært forbudt 19. juni, men ifølge Euronews signaliserte Donald Trump at han vil gi eierne i ByteDance ytterligere 75 dager på å finne en amerikansk kjøper.
– Det må godkjennes av president Xi, sa Trump til pressen.
Appen har vært i søkelyset siden Høyesterett i januar opprettholdt et pålegg om å selge TikTok eller stenge den ned i USA. Men eksperter mener utsettelsene handler mer om politikk enn personvern.
Forhandlingskort i handelskrig
Darío García de Viedma ved Elcano Royal Institute i Spania sier forlengelsen kan være et ledd i Trumps forhandlinger med Kina:
– Jeg tror TikTok brukes som et pressmiddel. Et eventuelt salg må være en del av en større handel der begge parter gir og tar.
Han peker på at USA nylig har inngått en handelsavtale med Kina som inkluderer utveksling av sjeldne mineraler og kinesiske studenter, og at TikTok kan brukes som en brikke i dette spillet.
Les også: Har TikTok fordommer mot Israel og jøder? 🔒
Samme taktikk som India – men motsatt retorikk
India forbød TikTok i 2020 etter grensekonflikt med Kina. Nå bruker Trump samme metode, men med en annen innpakning:
– Modi sa han beskyttet Indias suverenitet ved å forby appen. Trump sier han redder TikTok, men effekten er den samme – begge bruker det som politisk verktøy, sier García de Viedma.
Jan Penfrat i European Digital Rights tror flere forbud kan komme:
– Jeg ville ikke blitt overrasket om USA etter hvert vil forby alt som konkurrerer med amerikanske tjenester.
Alle apper samler inn data
Ifølge García de Viedma er sikkerhetstrusselen fra TikTok stort sett teoretisk. USA har selv lover som gir myndighetene tilgang til data fra selskaper – som CLOUD-loven.
Penfrat mener det er forretningsmodellen til alle sosiale medier som er problemet, ikke hvor de kommer fra:
– Alle disse appene samler inn enorme mengder data. Det er en kaotisk bransje, og til slutt kan hvem som helst kjøpe informasjonen – også myndigheter.
Kamp om algoritmene
Det er fortsatt uklart om ByteDance må selge TikToks algoritmer eller bare den amerikanske driften. Dersom bare det siste skjer, kan det svekke hele TikTok-økonomien, advarer García de Viedma:
– I løpet av få dager kan brukerne flytte seg til andre plattformer. Det vil påvirke alt fra kultur til politikk. Kanskje er det akkurat det Trump vil – å tømme TikTok for brukere og presse ned prisen.