21. november, 2025

Tesla vil fase ut kinesiske bildeler fra USA-produksjon: – Kan bli dyrt og krevende

Share

Tesla planlegger å fjerne alle kinesiske komponenter fra biler bygget i USA. Analytikere mener strategien kan lykkes på kort sikt, men at full frikobling fra Kina er lite realistisk.

Tesla ønsker å kutte båndene til kinesiske leverandører i USA-produksjonen for å sikre seg mot nye handelskonflikter og få tilgang til amerikanske støtteordninger. Det sier flere bransjekilder i en reportasje fra South China Morning Post.

Ifølge Curt Hopkins, toppsjef i investeringsplattformen MCQ Markets, følger Tesla en tydelig todelt strategi.

To ulike forsyningskjeder

– I USA skal de av-kinesifisere, spre risikoen og sørge for at de fortsatt får statlige fordeler, sa Hopkins.

Han forklarer at Tesla samtidig gjør det motsatte i Kina.

– Der er de fullstendig lokalisert og avhengige av kinesisk batteri- og komponentteknologi. De vil ha to helt forskjellige forsyningskjeder for bilene.

Hopkins mener risikoen er stor dersom USA sakker ytterligere akterut mens Kina tar ledelsen innen elbilteknologi.

– Den store faren er at kinesiske produsenter kan ende opp med å kontrollere hele teknologikjeden.

Ifølge Tesla Mag vil selskapet stille krav om at leverandører må droppe kinesiske deler til biler som bygges i USA. En full utfasing kan komme innen ett til to år.

Les også: Geopolitisk ekspert: – USA svekkes, men Kina og Russland svekkes raskere 🔒

Kostnader og kvalitetspress

Hopkins sier Tesla må flytte produksjon hjem og øke batterikapasiteten for å få det til.

– De er blant de mest dynamiske selskapene i verden. Hvis Elon Musk virkelig vil dette, kan han presse det gjennom.

– Å være 100 prosent fri på to år er stort. Hvis du er 80 prosent der om tre år, er det i praksis det samme.

Han tror Tesla vil redusere avtalene med kinesiske leverandører og samtidig presse nordamerikanske leverandører til å kutte Kina-avhengigheten. Men han advarer:

– Å tilfredsstille to herrer er vanskelig.

Geopolitikk gjør oppgaven tyngre

Den uavhengige analytikeren Vivek Kelkar mener utviklingen drives av geopolitikk og nye amerikanske regler som klassifiserer enkelte kinesiske selskaper som «sikkerhetsrisiko».

– Tesla kan hente hjem deler av produksjonen, som sjetonger via «Tesla-terafabs». Men de kritiske mineralene er langt vanskeligere å løsrive fra Kina.

Han understreker at full frikobling ikke er realistisk.

– Det er verken praktisk mulig eller kostnadseffektivt.

Yao Jin ved Miami University sier kostnadene «definitivt vil øke», og minner om at Tesla tidligere måtte bearbeide hele partier på nytt i California etter snarveier i produksjonen.

Hopkins mener til slutt at pris er «den største utfordringen», og at USA fortsatt ligger bak Kina.

– Den amerikanske bilindustrien har mye arbeid igjen for å ta igjen det kinesiske forspranget.

Må Europa ta regningen for Kinas industrielle overkapasitet? 🔒

Notification

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss, abonner eller doner.

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Innholdsfortegnelse [hide]

Les mer

Siste nytt