Elon Musks elbilimperium sliter med fallende salg, sterkere konkurranse og politisk motvind. Nå forsøker Tesla å gjenreise seg med roboter og selvkjørende biler.
Tesla står overfor sin tøffeste periode på lenge. For andre år på rad ventes selskapets billeveranser å falle, samtidig som det globale markedet for elbiler vokser.
– Tesla mister markedsandeler både i USA, Europa og Kina. Konkurrentene har nyere modeller og lavere priser, skriver Bloomberg.
Prispress og bortfall av støtte
I USA har salget fått en knekk etter at myndighetenes kjøpsstøtte på 7 500 dollar (rundt 83 000 NOK) ble fjernet i september. Samtidig har Donald Trumps regjering innført nye tollsatser som ifølge Bloomberg har kostet Tesla 700 millioner dollar (nær 7,7 milliarder NOK) bare i løpet av sommeren.
Musk brukte i fjor nær 300 millioner dollar (3,3 milliarder NOK) for å støtte Trump og Republikanerne i valgkampen, men det har ikke beskyttet selskapet mot økte avgifter.
Tesla taper også inntekter fra såkalte «regulatoriske kreditter» – klimakvoter solgt til andre bilprodusenter – som falt med 44 prosent i tredje kvartal.
Konkurransen hardner til
I Kina blir Tesla nå forbigått av BYD, som har et bredere modellutvalg og lavere priser. Tesla har forsøkt å svare med billigere utgaver av Model 3 og Model Y, men startprisen ligger fortsatt rundt 40 000 dollar (ca. 440 000 NOK).
I Europa har salget falt med en tredel siden januar, samtidig som andre elbilprodusenter øker kraftig.
– Europa er vårt svakeste marked, har Musk innrømmet ifølge Bloomberg.
Les også: Tesla-biler påtent og skutt i Las Vegas
Politikk og image
Mange kunder har tatt avstand fra Musk på grunn av hans tette bånd til ytre høyre og hans rolle som «effektivitetssjef» i Trumps administrasjon. Bevegelsen «Tesla Takedown» har arrangert demonstrasjoner utenfor butikker verden over.
Satser på roboter og selvkjøring
Musk hevder Teslas framtid ikke ligger i bilproduksjon, men i robotteknologi og autonom kjøring. Han kaller humanoidroboten Optimus «det største produktet gjennom tidene» og mener den til slutt vil stå for 80 prosent av Teslas verdi.
I juni lanserte selskapet sitt første robotaxi-tilbud i Austin, Texas. Tjenesten er foreløpig begrenset og har fortsatt sikkerhetssjåfører i bilen. Musk sier likevel at selskapet håper å operere i opptil ti amerikanske storbyer innen utgangen av året.
Ny lønnspakke – gigantiske mål
Styret foreslår en ny lønnspakke til Musk verdt én billion dollar (rundt 11 billioner NOK) dersom han når en rekke «Mars-skyts»-mål – blant annet 20 millioner solgte elbiler, én million roboter og en markedsverdi på 8,5 billioner dollar.
Mens mange investorer fortsatt tror på Musks visjoner, advarer analytikere om at Tesla risikerer å miste fotfestet i selve elbilmarkedet – mens drømmen om robotene fortsatt er langt unna.
USA gransker Teslas nye Robotaxi etter videoer av hasardiøs kjøring





-324x235.jpg)










