Kaffekjeden ruller ut et nytt system som skal gjøre det raskere å telle varer og fylle opp hyllene i mer enn 11 000 nordamerikanske filialer.
Starbucks kunngjorde onsdag at selskapet innen utgangen av september vil ta i bruk kunstig intelligens (AI) for vareopptelling i alle sine 11 000 egne butikker i Nord-Amerika. Saken er omtalt av The Star.
Fra manuell til automatisk telling
Systemet fungerer ved at ansatte skanner hyllene med et nettbrett som automatisk teller varer og markerer når noe begynner å gå tomt. Målet er å gjøre prosessen raskere og mer nøyaktig.
– Kundene kan nyte drikkene sine slik de ønsker, hver gang – og våre ansatte kan bruke mindre tid på lageret og mer tid på å lage kaffe og møte folk, sa Starbucks’ teknologidirektør Deb Hall Lefevre i en uttalelse.
Hun opplyste at systemet allerede er innført i tusenvis av butikker, og at dette har gjort at varelageret blir kontrollert åtte ganger så ofte som før.
Les også: Roboter og KI gjør landbruket til verdens mest høyteknologiske næring
Teknologi fra NomadGo
Løsningen er levert av selskapet NomadGo, som også har utviklet lignende systemer for kjeder som Taco Bell og KFC.
– Helt siden tidenes morgen har vareopptelling vært en manuell, kjedelig og unøyaktig oppgave, sa NomadGo-sjef David Greschler.
I en pressemelding beskrev selskapet teknologien som «en unik kombinasjon av 3D-romforståelse, datavisjon og utvidet virkelighet».
Del av større satsing
Starbucks understreker at AI-innføringen er en del av en større plan for å effektivisere selskapets forsyningskjeder. I tillegg har konsernsjef Brian Niccol, som selv er en stor tilhenger av AI, nylig tatt i bruk andre digitale verktøy. Dette inkluderer «Green Dot Assist», en virtuell assistent for ansatte, og «Smart Queue», som organiserer rekkefølgen på kundeordrer.
Ifølge selskapet skal teknologien sikre at populære varer som havremelk, karamellsaus og kaldskum alltid er tilgjengelige – til glede for både kunder og ansatte.
Kina satser på praktisk kunstig intelligens – USA jager drømmen om «supermaskiner»