President Lee Jae Myung lover å «gjøre amerikansk skipsbygging stort igjen» under sitt første offisielle besøk hos Donald Trump. Planen er å investere hundrevis av milliarder kroner i amerikanske verft.
Reuters melder at Sør-Koreas president, Lee Jae Myung, møtte mandag president Donald Trump i Washington. Dagen etter besøker han Hanwhas skipsverft i Philadelphia for å vise frem planene om ny amerikansk skipsbygging.
Ifølge avtalen mellom landene skal Sør-Korea investere hele 350 milliarder dollar (rundt 3,9 billioner NOK) i USA. Av dette er 150 milliarder dollar (omtrent 1,7 billioner NOK) satt av til skipsbygging.
– Den koreanske skipsindustrien, med verdens sterkeste kapasitet, vil skape en renessanse for amerikansk skipsbygging og en historisk ny start for felles velstand, sa Lee på et arrangement ved Center for Strategic and International Studies i Washington.
Vil konkurrere med Kina
Trump har flere ganger sagt at USA må bygge opp igjen skipsfarten for å kunne holde følge med Kina, som i dag dominerer både handelsskip og verdens største marine.
– Vi skal inn i skipsbyggingsbransjen igjen, sa Trump i Det hvite hus etter møtet med Lee.
Les også: Riksrettssaken i Sør-Korea: Sendte president Yoon bevisst droner til Pyongyang?
Han la til at noen skip fortsatt vil bli bygget i Sør-Korea, men at flere også skal produseres i USA med amerikansk arbeidskraft.
Utfordringer i gamle verft
Hanwha kjøpte Philadelphia-verftet i fjor og planlegger å bruke opptil 5 milliarder dollar (55 milliarder NOK) for å øke produksjonen fra under to skip i året til så mange som 20. Til sammenligning bygger Hanwhas største verft i Sør-Korea ett skip i uken.
Men eksperter peker på store utfordringer.
– Den amerikanske skipsbyggingsindustrien har ikke hatt mye konkurranse. Anleggene er gamle, og det mangler teknikere, sa Steve SK Jeong, leder for Hanwha Oceans globale marinevirksomhet.
Han anslår at opplæring av lokale arbeidere kan ta fire til fem år, og det er vanskelig å rekruttere folk til det tunge arbeidet i verftene.
Juridiske hindre
Gamle amerikanske lover kan også sette grenser for samarbeidet. Jones Act fra 1920 krever at varer mellom amerikanske havner fraktes på skip bygget i USA, og Byrnes-Tollefson-loven forbyr bygging av marinefartøy i utenlandske verft.
– Vi ser på ulike løsninger for å øke samarbeidet, men vi må ta hensyn til lover og institusjoner, sa presidentens sikkerhetsrådgiver Wi Sung-lac.
Med milliarder av dollar på spill står både Washington og Seoul foran en tung oppgave: å gjenreise en industri som for lengst har mistet grepet om verdensmarkedet.