Til tross for at Sentral-Asia ikke har noen kystlinje, utvikler regionen seg raskt til et viktig knutepunkt for handel mellom øst og vest. En ny studie fremhever sterk vekst, økt transportkapasitet og behovet for store investeringer.
Ifølge en ny rapport fra Eurasian Development Bank (EDB) i Kasakhstan, Eurasia’s Transit Framework, sitert av Eurasianet, økte volumet av varer som fraktes gjennom Sentral-Asia med over 70 prosent i løpet av femårsperioden fram til 2024. Fire femtedeler av handelen gikk via Kasakhstan og Usbekistan, mens rundt 60 prosent av godset ble transportert med tog.
Handelstrafikken gjennom Turkmenistan har også vokst kraftig, mens Tadsjikistan i stor grad blir forbigått av nye transportkorridorer.
– Sentral-Asia beviser at mangel på havtilgang ikke er en dødsdom for handel, heter det i EDB-rapporten.
Milliardinvesteringer i transportnettverk
EDB anslår at det trengs investeringer på over 50 milliarder dollar (om lag 560 milliarder kroner) det neste tiåret for å opprettholde veksten i regionens handelsnettverk. Banken legger særlig vekt på utviklingen av den nord–sør-gående ruten som forbinder Russland med Sør-Asia og Midtøsten via landene rundt Kaspihavet.
Les også: Det nye «store spillet»: Energireserver og naturressurser i Sentral-Asia 🔒
Rapporten peker på at denne korridoren nå fungerer som en viktig forsyningslinje for Russland og bidrar til å opprettholde landets krigsinnsats i Ukraina.
Landruter utfordrer sjøtransporten
EDB-forskerne skriver at det eurasiske transportsystemet gir «forsikring for den uavbrutte funksjonen til globale forsyningskjeder mellom store markeder». De mener at landbaserte, multimodale ruter ofte kan være både raskere og billigere enn sjøtransport.
I dag overvåker banken mer enn 320 pågående eller planlagte infrastrukturprosjekter i 13 land. De fleste gjelder utbygging av veier, og de samlede kostnadene overstiger 234 milliarder dollar (om lag 2,6 billioner kroner).
Digitalisering og samordning skal kutte kostnader
Ifølge rapporten kan volumet langs Sentral-Asias tre hovedkorridorer øke med 50 prosent de neste fem årene, og containertallene ventes å stige med to tredeler.
EDB fremhever behovet for mer integrerte logistikktjenester for å redusere transportkostnader med opptil 15 prosent.
– Forbedringen av den myke infrastrukturen bør bygge på tre prinsipper – harmonisering, koordinering og digitalisering, heter det i rapporten.
EDB anslår at digitalisering av transport og grensepasseringer kan redusere transittiden med opptil fire dager for internasjonal godstransport.