Den russiske digitale økonomien økte med 40 prosent i 2024 og passerte 250 milliarder dollar. Netthandel står for over 90 prosent av omsetningen, og kunstig intelligens bidrar til rask vekst.
Ifølge den russiske foreningen for elektronisk kommunikasjon (RAEC) nådde RuNet-økonomien 24 billioner rubler (omtrent 2 650 milliarder NOK) i 2024, melder Vedomosti. Veksten er på over 40 prosent for andre år på rad, skriver bne IntelliNews.
– Dette er svært imponerende tall, sa presidentadministrasjonens førstesjef Sergej Kirijenko under åpningen av Russian Internet Forum.
Han pekte på nasjonale plattformer, statlig støtte og økt tillit til russiske digitale tjenester som hovedårsaker til oppsvinget. RAEC anslår at den digitale økonomien kan vokse ytterligere 30–34 prosent i 2025.
Yandex og netthandel dominerer
Yandex er fortsatt Russlands ledende teknologiselskap og tjente 1,1 billion rubler (ca. 121 mrd. NOK) i 2024 – en økning på 37 prosent fra året før. Selskapet satser tungt på e-handel, taxi og AI-tjenester.
Markedet for netthandel steg til 8,6 billioner rubler (omtrent 950 mrd. NOK) i 2024 – en økning på 42 prosent fra året før. Prognosene for 2025 ligger på ytterligere 5–10 prosent vekst, og i et optimistisk scenario kan verdien nå 12,6 billioner rubler innen utgangen av året.
Les også: Russland vil øke moms for å dekke økende budsjettunderskudd
Markedsplasser endrer handelen
Ozon rapporterte en vekst på 64 prosent i 2024, og venter ytterligere 40 prosent oppgang i år. Selskapet har en markedsandel på rundt 20–25 prosent og satser på småbyer.
Wildberries er fortsatt størst, med 30–35 prosent av markedet og en vekst på 54 prosent i fjor. Over halvparten av selgerne produserer nå egne varer, ifølge en undersøkelse fra RWB Research.
– Kunstig intelligens er den viktigste teknologiske driveren i det 21. århundre. Implementeringen i infrastruktur og forretningsprosesser har lagt til rundt 15 prosent vekst, sa Yuri Lindre fra RAEC.
Ifølge analysehuset Yakov & Partners står markedsplasser nå for to tredeler av netthandelen, en dramatisk økning fra 23 prosent i 2019. Netthandelens andel av total detaljhandel har vokst fra 5 til 23 prosent på sju år.