Pakistanske myndigheter avviste fredag Det internasjonale pengefondets (IMF) krav om å innføre en karbonavgift på drivstoff, kull og biler med forbrenningsmotor. IMF mener en slik avgift vil bidra til å redusere bruken av fossilt brensel.
Ifølge myndighetskilder foreslår IMF å øke den eksisterende petroleumsskatten fra 60 til 70 rupier per liter over tre år, med en økning på 3 rupier per liter det første året, melder The Express Tribune. De ekstra inntektene skal ifølge fondet brukes til å fremme grønn energi.
Bekymringer for provinsenes rettigheter
IMF har også foreslått å øke avgiften på biler med forbrenningsmotor og klassifisere denne økningen som en karbonavgift. Dette ble diskutert fredag i et møte mellom en IMF-delegasjon og pakistanske tjenestemenn fra finans-, petroleum-, klima- og industriministeriene samt den føderale skattemyndigheten (FBR).
Samtidig utnevnte regjeringen Ali Pervaiz Malik til ny petroleumsminister, mens hans forgjenger, Dr. Musadiq Malik, ble utnevnt til klimaminister.
Pakistanske myndigheter stilte seg kritiske til IMFs krav og uttrykte bekymring for hvordan inntektene fra avgiften ville bli disponert. Det ble også reist spørsmål om at kull faller inn under provinsenes myndighet, noe som skaper en juridisk utfordring for en eventuell karbonavgift.
Les også: Pakistan nest hardest rammet av terror i 2025
Karbonavgift som del av IMF-lån
IMF tok opp spørsmålet om karbonavgift allerede i forrige måned som en del av forhandlingene om Resilience and Sustainability Facility (RSF), en lånepakke rettet mot klimautsatte land. Pakistan ønsker å sikre over 1 milliard dollar fra IMF gjennom denne ordningen.
Finansminister Muhammad Aurangzeb har uttalt at utbetalingene fra RSF vil være knyttet til landets faktiske klimautgifter. En av betingelsene for RSF-lånet er innføringen av en karbonavgift på biler med forbrenningsmotor og fossilt brensel.
Regjeringen anslår at 10 prosent av landets CO2-utslipp kommer fra transportsektoren, og at overgangen til renere energikilder vil kreve store investeringer.
Høye kostnader ved overgangen
Engineering Development Board arbeider med en femårsplan for ny energikjøretøypolitikk (NEVs). Ifølge foreløpige beregninger vil Pakistan trenge minst 155 milliarder rupier i ekstra finansiering innen 2030 for å erstatte forbrenningsmotorbiler med renere alternativer.
Nesten 80 prosent av landets importerte olje går til transportsektoren. Overgangen til elektriske kjøretøy kan spare Pakistan for store beløp i valutareservene, men omleggingen er kostbar og krever subsidier, skattelette og infrastrukturutvikling.
IMFs forslag innebærer at inntektene fra karbonavgiften skal brukes til å dekke den høye kostnaden ved elektriske tohjulinger og trehjulinger. Ifølge Engineering Development Board er tradisjonelle motorsykler opptil 100 prosent billigere enn elektriske modeller, mens elektriske trehjulinger er opptil 123 prosent dyrere.
Statsminister Shehbaz Sharifs regjering har satt som mål at innen 2030 skal 90 prosent av nye motorsykler og trehjulinger være basert på fornybare energikilder. For firehjulinger anslås at ny teknologi vil være 65 prosent dyrere enn biler med forbrenningsmotor. Regjeringen sikter mot at minst 30 prosent av nye bilkjøp i 2030 skal baseres på ny teknologi.
Verdensbanken har påpekt at en karbonavgift kan gi Pakistan flere utviklingsfordeler. Landet importerer nær en tredjedel av sin energi i form av olje, kull og re-gassifisert flytende naturgass (RLNG), noe som legger betydelig press på statsfinansene.
Nylig signerte Pakistan en avtale verdt 1,2 milliarder dollar for å kjøpe saudiarabisk olje på utsatt betaling for å styrke landets betalingsbalanse.
Samtidig vurderer regjeringen å innføre nasjonale utslippsstandarder for kjøretøy for å fremme mer drivstoffeffektive biler.