Klager mot den kinesiske bilprodusenten BYD har strømmet inn på en ledende nettside etter selskapets beslutning om å tilby gratis smartkjøring-funksjoner på tvers av store deler av sin bilserie.
Reuters skriver at mange kunder mener de har betalt for mye for sine biler.
I perioden 11.–17. februar ble det registrert over 4700 klager på BYD-biler på nettsiden 12365auto.com, en tredjeparts plattform for bilrelaterte forbrukerklager. Til sammenligning var tallet rundt 150 uken før og cirka 500 for hele januar.
Mange føler seg lurt
BYD-biler, inkludert modeller fra de populære Ocean- og Dynasty-seriene, dominerte plattformens topp 10-liste over biler med flest klager.
En klage fra en eier av plug-in hybridmodellen Seal 06 DM-i hevder at vedkommende gjentatte ganger spurte selgeren om en ny versjon av bilen ville komme snart.
Les også: USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia 🔒
– Men bare to uker etter at jeg fikk bilen, ble en ny modell lansert med betydelige oppgraderinger til samme pris, skrev bileieren, som krever gratis oppgraderinger eller annen kompensasjon fra BYD.
Plattformen viser at BYD har svart på klagene ved å videresende dem til relevante avdelinger i selskapet. BYD har imidlertid ikke gitt noen offisiell uttalelse til mediene.
Priskrig gir uro blant bilkjøpere
Klagene mot BYD kommer som en følge av den intense konkurransen i det kinesiske elbilmarkedet, hvor bilprodusenter stadig senker priser, gir bort gratis funksjoner eller lanserer nye modeller i høyt tempo.
En lignende situasjon oppsto for den amerikanske bilprodusenten Tesla for to år siden, da de senket prisene og utløste den pågående priskrigen i Kina. Hundrevis av Tesla-eiere samlet seg den gang ved selskapets utsalgssteder for å kreve rabatter og kreditter.
Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒