27. juli, 2025

Kinesiske Luckin utfordrer Starbucks på hjemmebane

Share

Kinas største kaffekjede, Luckin Coffee, har åpnet sine to første amerikanske utsalg – midt i hjertet av Starbucks’ territorium. Butikkene ligger i Manhattan, mindre enn 60 meter fra nærmeste Starbucks. 

Med raske bestillinger via mobilapp, sterke rabatter og eksotiske smaker som kokoslatte og «Pink Sunrise», ønsker Luckin å lokke til seg et prisbevisst amerikansk publikum, melder Wall Street Journal.

Kom tilbake fra skandale

At Luckin i det hele tatt er i New York, er bemerkelsesverdig. I 2020 ble selskapet rammet av en stor regnskapsskandale, hvor de innrømmet å ha jukset med over 3 milliarder kroner i fiktive salg. Selskapet ble kastet ut av Nasdaq og måtte betale et forlik på 180 millioner dollar (om lag 1,9 milliarder kroner).

– Vi prøver å gjøre opp for oss, fordi vi vil gjenreise tilliten til kinesiske selskaper, sa dagens toppsjef Jinyi Guo til Wall Street Journal i et tidligere intervju.

Etter lederskiftet og ny kapital fra Beijing-baserte Centurium Capital har Luckin vokst kraftig. I 2023 passerte kjeden Starbucks som Kinas største målt i antall utsalg, og teller nå over 24 000 butikker i Kina, Hongkong og Sørøst-Asia.

App-drevet ekspansjon

Luckin har bygget hele forretningsmodellen på mobilbestillinger, raske utleveringer og lave priser. Appen gir brukerne kuponger – blant annet kaffe til 1,99 dollar for førstegangsbesøk.

– Kaffe har blitt altfor dyrt, sa en kunde i New York, som vanligvis betaler rundt 6 dollar, men fikk en latte hos Luckin til en tredjedel av prisen.

Flere kunder fortalte Wall Street Journal at de kom tilbake gang på gang, lokket av nye kuponger og rask service.

– Jeg liker at det går så fort og at man slipper kassa, sa en av dem.

Les også: Finansprofessor på Peking University: – Overinvesteringer leder Kina mot økonomisk ruin 🔒

Starbucks svarer med kutt

Starbucks, som sliter med fallende salgstall, forsøker å tilpasse seg. De har varslet prisreduksjoner i Kina og jobber med å forbedre mobilbestillingene i USA, der ventetiden har vært et problem.

– Vi prøver å ikke la oss distrahere av hvem som kommer inn på markedet, sa Starbucks’ internasjonale sjef Brady Brewer.

Likevel har selskapet merket presset. Markedsandelen i Kina er nå nede i 14 prosent, fra over 40 i 2017.

Store planer i USA

Analytikere tror Luckin kan bli lønnsomme i USA innen 12–18 måneder dersom salget holder seg oppe og rabattene tones ned.

– Dette er bare begynnelsen. NYC, vi er her, skrev Luckin på Instagram da dørene åpnet i juni.

Et lite hint om ambisjonene finner man på disken i den andre butikken: butikknummeret er ikke «2», men «00002».

Finansprofessor på Peking University om Kinas økonomiske modell: – Vi har sett dette før, og det ender aldri godt 🔒

Geopolitika
Geopolitika
Nyhetsartikler generert ved hjelp av kunstig intelligens. Alle tekster er kvalitetssikret av Geopolitikas journalister.
Bell Icon

Du har nettopp lest en gratisartikkel

Geopolitika lever kun gjennom sine lesere. For å støtte oss abonnér eller donér!

Les mer

Siste nytt