Kinesiske Cosco Shipping, verdens største rederigruppe, kan være på vei mot tøffere tider. Selskapet, som har hatt stor suksess med rekordhøye inntekter i 2024, står nå overfor nye utfordringer som kan svekke etterspørselen.
USA foreslår å innføre dokkingavgifter på skip tilknyttet Kina, og tariffer kan også redusere handelsflyten, melder Reuters.
Cosco Shipping, et statseid konsern med en flåte som er den største globalt etter tonnasje, er også verdens tredje største containertransportør og femte største operatør av havneterminaler. Selskapet har en markedsandel på 15 prosent på den viktige trans-pacifikanske sjøfrakt-ruten, ifølge JPMorgan-analytikere. Dette har bidratt til en imponerende vekst i aksjeprisen siden 2020, og rekordinntekter på 6,9 milliarder dollar i 2024. En stor del av suksessen skyldes sterk etterspørsel fra USA, hvor apper som Shein og Temu har styrket e-handelsflyten.
– Vi har hatt stor gevinst fra krisen i Rødehavet, som står for omtrent 30 prosent av verdens containertrafikk, sa en talsperson for Cosco. Krise i Rødehavet har økt fraktprisene globalt, og på trans-pacific-ruten har inntektene økt med 63 prosent det siste året.
Les også: Asle Toje om realpolitikkens tilbakekomst og stormaktsdynamikken mellom USA, Kina og Russland 🔒
Men fremtiden kan bli mer usikker for Cosco. Den amerikanske administrasjonen under president Donald Trump har allerede satt selskapets moderkonsern på en liste over selskaper som er knyttet til det kinesiske militæret. Dette kan føre til høyere kostnader eller strengere sanksjoner. En annen trussel er USAs forslag om å innføre dokkingavgifter for skip bygget i Kina eller med kinesisk flagg. Ifølge Citi-analytikere kan dette øke kostnadene med 15 prosent på trans-pacific-ruten.
Cosco har i dag den største andelen av kinesiske skip sammenlignet med sine konkurrenter, og er dermed mest utsatt for konsekvensene. Prognoser viser at selskapets driftsresultat kan falle med hele 67 prosent i 2025 og 62 prosent i 2026.
Cosco har store ambisjoner om å utvikle et globalt jernbane- og sjøfartsnettverk som en del av Kinas Belt and Road-infrastrukturprosjekt. Imidlertid kan disse planene bli utfordret av økt konkurranse fra vestlige aktører etter at Hongkong-baserte CK Hutchison solgte sine havner i 23 land til et BlackRock-ledet konsortium.
– Cosco kan være det første offeret i en lang og kostbar fraktkrig, sier analytikere.
Kontekst
Cosco Shipping rapporterte at nettoresultatet for året som ble avsluttet i desember, økte med 106 prosent til rekordhøye 6,9 milliarder dollar. Selskapet tilskriver forbedringen en sterk etterspørsel i USA og krisen i Rødehavet, som har tvunget transportører til å benytte lengre og dyrere fraktruter.
Den amerikanske administrasjonen under president Donald Trump jobber med et forslag om å innføre avgifter på opptil 1,5 millioner dollar per havneanløp for skip som tilhører flåter som inkluderer kinesiske bygde eller kinesisk-flaggete fartøy.
USA og Kina i strategisk maktspill: Fremtiden for geopolitikk i Øst-Asia 🔒